07/01/2022
🔹كان عندنا في القرية ...
أي زوجه تقول لأخو زوجها يا عمي حتى لو أصغر منها ب 20 سنه , و أخت الزوج اسمها عمّه , ده لا قهر ولا استعباد , دي مودة ومحبة .
🔹كان عندنا في القرية ...
أي راجل بشنب ملو هدومه يقول لأي ست أكبر منه يا خاله حتى لو ماتقربلهوش ... خاله فلانه , لو كان عندها ألف فدان يقول لها يا خاله , ولو بتبيع جرجير قدام الجامع يقول لها يا خاله .
🔹كان عندنا في القرية ...
العم بيتقال له أبوك فلان , روح هات كذا من بيت أبوك فلان , اللي هو عمك , و الجد بيتقال له سيدي فلان و أي راجل عجوز بيتقال له يا سيدي
🔹كان عندنا في القرية ...
الإبن حتى لو كان أستاذ في الجامعه يبوس إيد أبوه و أمه و عمه الكبير و خالته الكبيره , يوطي و يبوس ضهر إيدهم مش يبوس خدهم .
🔹كان عندنا في القرية ...
لو حد تعب البلد تتقلب , ولو حد مات كله يعزي و يجهز أكل للضيوف اللي جايين يعزو من بره البلد ( كل بيت يجهز أكل ) , و في الفرح كله يحضر من غير كارت دعوه , من غير قاعه , القرية بتبقى هي القاعه .
🔹كان عندنا في القرية ...
ناس بتصحى من الفجر و صوت ماكينات الري يظهر مع صياح الديوك , و أرض عطشانه بتشرب و عصافير بتسبح ربنا .
🔹كان عندنا في القرية ...
لو ماشي وشايل حاجه بتتاكل جايبها من الارض لازم تعزم عالناس اللي بتقابلك , خد لك شوية بصل أخضر لسه بطينهم أهم , خدي لك كرنبه يا خاله .
🔹كان عندنا في القرية ...
ناس بتنام بعد العشا , إيديهم خشنه و مشققه , بينامو مهدودين و مبتسمين , لا سمعو عن أمراض نفسيه ولا يعرفو المنوم و لا المهدئات ولا لعنو الظروف ولا الدكتور قال لهم محتاجين تطلعو شرم أسبوع عشان تغيرو جو .
🔹كان عندنا في القرية ...
ضحكه بتطلع من القلب و كلام حلو , صباحك نادي , خلّي عنك , العوافي , من يد ما نعدمهاش .
🔹كان عندنا في القرية ...
وشوش بتعرف تبتسم و عواجيز في ملامحهم خريطة بلد , و عيال صغيره بتاخد الحكمه والفلسفه من القاعده مع الاجداد ( لما بيقعد مع سيده ) , مش من كتب ( الخواجات ) .
🔹كان عندنا في القرية ...
في أدب و خجل و توقير للكبير و في حياه ,
حاجات كتير اختلفت بس لسه فيها حياه , الله يخرب بيت المدنية علي التطور على أم عوجة اللسان على بليز على ميرسي علي الماكياج و الماسكات و الوشوش.
يرحم زمان وأيام زمان