رحلات و فنادق مصر

رحلات و فنادق مصر نقدم لكم اسعار مخفضه و عروض خاصه لجميع فنادق مصر و رحلا?

فنادق مصر, رحلات مصر, نقدم لكم حجوزات لجميع فنادق مصر الخمس و الأربع و الثلاث نجوم فى القاهره, الغردقه, شرم , العين السخنه و غيرهم, نقدم لكم حجوزات كروزات النيل ما بين الأقصر و أسوان و فنادق الأقصر و أسوان, حجوزات سيارات و أوتوبيسات للمجموعات, باكيدج سياحى كامل للأخوه العرب, عروض خاصه للنوادى و الشركات و المصانع

https://donate.unrwa.org/monthly/~my-donationأظن أن منظمة الأونروا التي خذلها الغرب فيما عدا قلة عندها إنسانية تستحق الد...
01/04/2024

https://donate.unrwa.org/monthly/~my-donation

أظن أن منظمة الأونروا التي خذلها الغرب فيما عدا قلة عندها إنسانية تستحق الدعم
فرصة في موسم الزكاة والصدقات
ممكن تقسم مالك جزء لنا في مصر وجزء لأهل غزه حتى لو قليل
همه عاملين بدء التبرع من اربعين دولار بس فيه خانه تحت تختار انت المبغ ال هتتبرع بيه لو اقل من كده.
لو ماكانوش سند لأهل غزه ماكانتش دوله الزهاينه طالبت بوقف الدعم عنهم

UNRWA human development and humanitarian services encompass primary and vocational education, primary health care, relief and social services, infrastructure and camp improvement, microfinance and emergency response, including in situations of armed conflict to Palestine refugees.

هرم سقاره و منطقة سقاره و قد تم اشتقاق اسمها من اسم المعبود سوكر / سقر / Sokar ......... صقر العالم السفلىكان "سوكر/سقر"...
29/03/2021

هرم سقاره و منطقة سقاره و قد تم اشتقاق اسمها من اسم المعبود سوكر / سقر / Sokar ......... صقر العالم السفلى
كان "سوكر/سقر" هو صقر العالم السفلى ,أحد النترو (الكائنات الالهية/القوى الكونية ) المشرفة على العالم السفلى / عالم الباطن عند قدماء المصريين .
المعنى الحقيقى لاسمه غير معروف على وجه اليقين , و لكن يعتقد أنه مشتق من الجذر (skr) و معناها تطهير الفم , و جاء ذكره فى متون التوابيت و فى النصوص المتعلقة بطقوس فتح الفم .
و يعتقد آخرون أن سمه مشتق من (Sy-k-Ri) و معناها "أسرعوا الى" و هى الصيحة التى كان يطلقها أوزير مستغيثا بايزيس (است) عندما قتل و أغلق عليه التابوت .
و يعرف "سوكر/سقر" بلقب "ملك روستاو" , و هى منطقة أهرامات الجيزة و محيطها , و يطلق نفس الاسم أيضا على منطقة من أخطر مناطق العالم الآخر .
و من ألقاب سوكر أيضا "سيد المنطقة الغامضة/الخطرة فى عالم الباطن" .
كان قدماء المصريين يحتفلون بعيد "سوكر/سقر" يوم 26 من شهر كيهك , و أشكال الاحتفال كانت تتضمن حرث الأرض , و هو ما يدل على ارتباط هذا النتر بالزراعة و تجدد الحياه مثل أوزير .
و فى عيد سوكر كان قدماء المصريين أيضا يحتفلون ببعث أوزير بعد الموت , و هذا يدل على أن سوكر/سقر كان يرتبط بالحياه أكثر مما يرتبط بالموت , فالموت فى هذه الدنيا معناها ميلاد جديد فى حياه أخرى .
كان "سوكر/سقر" يظهر فى الدولة القديمة فى شكل عرش مصحوبا بعصا الواس و بعلامة العنخ (مفتاح الحياه) ,
و فى الدولة الحديثه أصبح يصور فى شكل مومياء تحمل رأس صقر و تمسك بعصا الواس .
و فى بعض الأحيان يظهر على شكل صقر يقف فوق تل (يعتقد أنه التل الأزلى الذى يرمز لأول أشكال الخلق التى ظهرت من بحر نون) و يحمل قرص الشمس فوق رأسه .
و منذ بداية الدولة الوسطى أصبح "سوكر/سقر" يظهر مرتبطا ب "بتاح" , فالمزج بين القوتين الكونيتين أنتج قوة كونية جديدة اسمها "بتاح – سوكر" و تتجلى تلك القوة الكونية فى تربة الأرض الخصبة و قدرتها على خلق حياه جديدة فى النبات .
و فى حين كان بتاح هو الراعى للفنانين بوجه عام , فان سوكر كان الراعى لصانعى الذهب و الحلى .
ثم بمرور الزمن أصبح "سوكر/سقر" مرتبطا أيضا بأوزير فظهر ما يعرف باسم "بتاح – سوكر – أوزير" , و هو مصطلح مركب يرمز للمراحل الثلاثة التى يمر بها كل شئ فى الكون و هى الميلاد – النضج – الموت .
و فى كتاب الخروج الى النهار ظهر "سوكر/سقر" بشكل يجمع بين ملامح سوكر و أوزير .
ظهر "سوكر/سقر" فى كتاب الأمدوات (وصف ما هو كائن فى العالم الآخر) و لعب فيه دورا كبيرا , و خاصة فى الساعة الرابعة و الخامسه .
و كتاب الأمدوات هو أحد الكتب السماوية فى مصر القديمة و يصف رحلة الأرواح فى العالم الآخر عن طريق وصف رحلة الشمس فى مدارها فى السماء (ُecliptic path) فى دورة أبراج الذودياك ال 12 .
تمر الشمس فى رحلتها اللانهائية من خلال 12 محطة رئيسية هى أبراج الذودياك , و يسمى قدماء المصريين كل برج منها ساعة . و تلك الرحلة هى الرحلة الأبدية للشمس تمر فيها بمرحلة قوة و مرحلة ضعف و هو ما يعرف فى الفلك بمصطلح (waxing and waning) .
ففى برج الأسد تكون الشمس فى أقوى حالاتها و تعطى أكبر طاقة للضوء و يزيد عدد ساعات النهار على حساب الليل أى ينتصر النور على الظلام , فى حين أن الشمس تكون فى أضعف حالاتها فى برج الجدى و تعطى أقل طاقة للضوء و يزيد عدد ساعات الليل على حساب النهار أى ينتصر الظلام على النور . و هذا هو الصراع الأبدى بين النور و الظلام .
يظهر سوكر فى كتاب الأمدوات فى الساعة الرابعة و الخامسه . تدخل الشمس فى الساعة الرابعة منطقة صحراء روستاو فى العالم الآخر و هى منطقة جافة و خطرة و مليئة بالحيات و بها كثير من العقبات و الأبواب المغلقة .
و فى تلك الساعة يتحول قارب رع الى حية تنفث اللهيب و يقوم تحوت و سوكر بحماية رع الى أن يجتاز تلك المنطقة الخطرة .
و فى الساعة الخامسة يدخل قارب رع الى كهف سوكر , و هو كهف رملى مخيف , يرقد فى قاعه "الآكر" (أبو الهول المزدوج) , و نلاحظ أن جغرافية العالم الاخر هى مرآه لجغرافية مصر , حيث نجد فى العالم الاخر منطقة "روستاو" يليها كهف سوكر الذى يحميه أبو الهول المزدوج , فى حين أن روستاو العالم الأرضى هى أسم لهضبة الجيزة التى يرقد على حافتها تمثال أبو الهول الذى يعتقد أنه أحد تمثالبن كانا يقفان على بوابة الأهرامات الثلاثة و تعرض أحدهما للتدمير فى حين بقى الآخر .
و فى الكهف الرملى يقوم سوكر بتقييد ثعبان أبيب/أبو فيس المجنح (ثعبان الفوضى) حتى يمر موكب رع بسلام من أخطر منطقة فى العالم الاخر , ليكمل رحلته فى ال 12 برج ليعود مرة أخرى ملكا فى مملكته و هى برج الأسد

انضموا إلى أجمل رحلات اليوم الواحد بالقاهرةمنطقة سقارة الأثريةالتجمع بميدان عبد المنعم رياض العاشرة إلا الربع صباحا. الت...
30/01/2021

انضموا إلى أجمل رحلات اليوم الواحد بالقاهرة
منطقة سقارة الأثرية
التجمع بميدان عبد المنعم رياض العاشرة إلا الربع صباحا. التحرك تمام العاشرة.. لو حد مقيم بشارع الهرم ممكن محدد مكان تاني على المريوطية الهرم العاشرة و الثلث صباحا و التوجه لمنطقة سقاره .. هتذهلكم الطبيعه الجميله و المناطق الخضراء تماما ال لا تبعد عن القاهره كثيرا... هتروح نشوف اول بناء حجري قديم كامل على مستوى العالم و هو هرم سقاره المدرج.
طيب قبل كده كانوا بيبنوا بإيه؟ الطوب اللبن و القش و الأخشاب لكن المهندس المصري إيمحتب تمكن من استخدام الحجر لبناء هرم.
ديه كانت أول مرحله عشان نوصل لفكرة بناء هرم حقيقي زي خوفو و خفرع و منقرع، بس ماكانتش المرحله الوحيده، كان فيه محاولات تانيه زي هرم ميدوم في بني سويف و زي اهرامات دهشور... لو الجو صافي هنتمكن خلال الرحله نشوف هرم دهشور المنحني و ده وحده تحفه معماريه و هنعمل له رحله مخصوص مع ممفيس ال هي أقدم عاصمة لمصر بعد التوحيد و فيها تمثال رمسيس الثاني ال تم تصويره في فيلم ثرثره فوق الماء و ميرفت أمين بتبوسه و تقول له يا جدو😊😊
نرجع لرحلة سقاره
شامله المواصلات
تذكرة دخول تشمل نشوف مبنى الحب سد و بهو الأعمدة و نعرف حكاية الملك ال كان لازم يصارع و يصرع حيوان قوي أسد أو صور و ليه كان لازم يعمل ده؟ و قدر كل مره يصرع الحيوانات ديه إزاي؟
هنشوف بيت الجنوب و نحكي عن بيت الشمال
هندخل جوه هرم تيتي
عندها مقبرة كاجمني و نشوف مناظر دفع الضرائب😅😅 حدنا المصري اول من وضع قانون دفع الضريبه، مش عارفه ندعي له ولا نعمل ايه😉🤣🤣بس طبعا ده كان نظام مهم لاستقرار الدوله و ملء الخزينه و توفر العماله لقيام الحضارة .. الحضارة المصريه قامت بشكل قوي بسبب قوة العقيدة و الايمان بالعلاقة مابين الملك و الإله... بس لا يمنع اننا هنشوف ناس مادفعوش الضرائب و نشوف ايه ال حصل لهم.
هنشوف العجول و البقر بيسبحوا بالنيل
و صراع التمساح مع سيد قشطه ..
هتعرف ليه هو الباب الوهمي.. باب حقيقي ولا لا؟
هتعرف معبره ولا لا؟ طيب هل المتوفي القديم هيعرف يغيره و يوصل لنا يشوفنا و يطمن أن فيه ناس لسه فاكره و جايه تسأل عنه؟ و يا ترى معهم قرابين له ولا لأ؟
بمناسبة القرابين.. طبعا ممنوع اكل و شرب شيء غير المياه بالمقبره...براها عادي جدا.. ممنوع اللمس و التصوير بفلاش..
انتم متخيلين ان المقابر ديه بسبب اللمس الكتير فقدت الوان و مناظر لا يمكن تعويضها..و احنا لازم نهتم تسببها بأفضل حاله عشان الأجيال القادمه تستمتع بها و لأنها كنز اقتصادي للبلد..
فيه اماكن بتذاكر اضافيه زي السيرابيوم .. زي مقابر تانيه مثلا الجزارين و ميريروكا
انا شخصيا بعشق ميريروكا .. فيه إمكانية تاجير جمل ..
الرحله تشمل
انتقالات بعربيات حديثه مكيفه من ميدان عبد المنعم رياض او المريوطيه هرم.. لمنطقة سقاره و العوده لنفس نقاط التجمع.
عدد 2 زجاجة مياه معدنيه صغيره لكل فرد
مرشد سياحي ذو خبره دارس مصريات
عدد2كمامه لكل فرد... لازم واحنا جوه العربيه تلبسها.. و جوه المقبره او الهرم لكن باقي الاماكن المفتوحه احرصوا فقط على ترك مسافة متر بين كل شخص و الٱخر قدر الاستطاعة.
تذكرة المنطقه تشمل متحف ايمحوتب و قاعة الفيديو و هرم مدرج من الخارج و دخول هرم تيتي و احيانا دخول اوناس لو مفتوح، و دخول مقبرة كاجمني. منطقة الحب سد و بهو الأعمدة
الرحله لا تشمل
اي مشروبات اضافيه او طعام
اي تذاكر اضافيه زي سيرابيوم أو ميريروكا أو الجزارين
ملحوظه.. لازم لبس احذيه تسمح بالراحه خلال الحركه لان الرحله ديه عباره عن سفاري ثقافيه و تعتمد على المشي من منطقه لأخرى.. ماتخافوش مش هتتعبوا.. بس هي كمان مناطق رمليه و سخريه و الافضل حذاء مريح
نظارات شمس و كاب عشان لو حظنا طلع حلو و يوم مشمس هنحتاجهم❣️🌹
السعر 250جنيه مصري
أول موعد للرحله يوم الجمعه 16 فبراير
للحجز و الاستعلام
ايميل [email protected]
او واتس اب 01211217070
توجد رحلات خاصة للعائلات حسب العدد

بص ياسيدى انتا هتركب اي مكروباص للمقطم، هتنزل عند القرافة تمام؟تطلع المقطم ، وتدور عالقرافة الصغرى،هتلاقي مسجد اسمه "مسج...
04/03/2020

بص ياسيدى
انتا هتركب اي مكروباص للمقطم، هتنزل عند القرافة تمام؟
تطلع المقطم ، وتدور عالقرافة الصغرى،

هتلاقي مسجد اسمه "مسجد الليث بن سعد" ، هتدخل وتفضل ماشي ، هتلاقي ضريح ذو النون المصري ، هتخليه على يمينك وتفضل ماشي ،
هتلاقي نفسك بين ضريحين ، واحد مكتوب عليه رابعة العدوية ، والتاني هتلاقي مكتوب عليه محمد بن الحنفية بن علي بن ابي طالب،
هتسيبهم وتكمل مشي ، هتلاقي برة على يمينك قبة كدة ومكتوب " ضريح الشريفة فاطمة حسن الأنور" ، كمل مشي ، هتلاقي مسجد "سيدي عقبة بن عامر الجهمي" ،
الحمد لله وصلت؟
شايف الضريح ابو قبة الكبير ده؟ اللي في نص المسجد؟
سيبك منه ، وكمل لحد الباب الخلفي للمسجد ، هتلاقي مربع متر في متر مدهون اخضر كدة في الارض،
لا دي مش مصطبة عشان سيادتك تقعد ،

دا بقا يبقا قبر سيدنا عمرو بن العاص يا سيدي ..

لا يا سيدي مش مدفون في المسجد اللي في مصر القديمة زي ما الناس فاكرة،
طب ليه مفيش قبة ومحدش يعرف مكانه؟

لان تم تهميشه بشكل مبالغ فيه ايام الفاطميين واكيد عارفين ليه الفاطميين بيكرهوا عمرو بن العاص ، عشان شيعة معروفة ، والخلاف معروف ،

طب ليه محاولوش يبنوا قبة بعد الفاطميين؟ عشان كانوا بينفذوا وصية عمرو بن العاص انه محدش يبني على القبر قباب وشواهد ويبقا قبر بسيط وصغير، وعشان خافوا عليه من الشيعة ،

مدفونين هنا ليه؟ المقوقس كان ماشي مع عمرو بن العاص مرة، قالوا ان المقطم بيطلع فيه شجر من الجنة وانه مكان طاهر، فا سيدنا عمر بن الخطاب وصى بدفن المسلمين فيها .

خلصت؟

اخرج بره خالص بقا وانزل تحت في القرافة الكبرى ، هتلاقي بقا الامام الشافعي و الملك العادل وقايتباي و خلفاء المماليك والعباسيين والفاطميين وكل اللي قلبك يحبهم، اتفرج واستمتع، واتعلم،واعرف تاريخك،💐🌷🌹⚘

13/01/2020
مقهي الملك فاروق في مدينة الإسكندريةمنقولفي ليلة من ليالي صيف عام 1938 كان الموكب المهيب لملك مصر، حينذاك، فاروق الأول ي...
02/12/2019

مقهي الملك فاروق في مدينة الإسكندرية
منقول
في ليلة من ليالي صيف عام 1938 كان الموكب المهيب لملك مصر، حينذاك، فاروق الأول يتحرك بسرعة شديدة على طريق الكورنيش متجها نحو قصر رأس التين، غرب الإسكندرية حيث أحد القصور الملكية التي كان يقيم بها الملك أثناء زيارته إلى مدينته المفضلة عروس المتوسط.
ولكن، وقبل دقائق من بلوغ الموكب القصر، فوجئ الحراس ورجال الأمن، على دراجاتهم النارية التي كانت تتقدم الموكب، بحسناء ذات ملامح أجنبية لا تخطئها العين، تقطع الطريق ووقفت بثبات وسط الشارع وسط ذهول أهالي منطقة بحري، أقدم وأعرق المناطق الشعبية في الإسكندرية، الذين كانوا مصطفين على جانبي الشارع لتحية الملك الذي كان يخرج ذراعه من نافذة السيارة ليرد لهم التحية.
وازداد الذهول من المنظر، عندما توقف الموكب وترجل من السيارات المصاحبة للموكب عدد
من رجال الأمن والشرطة لاستطلاع الأمر، وإبعاد السيدة الحسناء ذات الشعر الأشقر والعينين
الزرقاوين، التي باغتتهم بالجري نحو سيارة الملك ونادته بلكنة عربية غير واضحة: «يا جلالة ملك مصر».
هنا أشار الملك لحراسه بأن يتركوا السيدة - واسمها ماري بيانوتي - لتتحدث إليه، وفعلا تقدمت نحوه وأدت له التحية الملكية بانحناءة الاحترام المعروفة، وطلبت منه شيئا لا يمكن أن يتوقعه ملك في العالم.

بكل بساطة، عرضت على الملك فاروق أن يترجّل من سيارته ويوقف موكبه لتستضيفه في المقهى الذي تملكه، الذي كان يسمى حتى ذلك اليوم مقهى «كاليميرا»، أو «صباح الخير» باللغة اليونانية.

ولم ينته المشهد عند هذا الحد، بل فاجأ الملك فاروق الجميع باستجابته لطلب ماري. وأمام الجميع أشار الملك لأفراد الحاشية المصاحبة بأن ينزلوا من سياراتهم ليجلس الملك داخل المقهى، حيث تجمع الآلاف خارجه ليشاهدوا ملكهم وهو يجلس في مقهى شعبي
طلب الملك النرجيلة أو الشيشة كما طلب كوبا من الشاي المصري.

هذه القصة توارثتها الأجيال جيلا بعد جيل.. ولا يوجد شخص في منطقة بحري لا يعرفها. فالآباء يحكونها لأبنائهم، وهكذا على مر الأجيال». والطريف أنه جرى تغيير اسم المقهى منذ ذلك اليوم إلى «مقهى فاروق»، ابتهاجا واعتزازا بزيارة الملك التاريخية.
أعطى الملك للسيدة ماري عطية ملكية لم يعرف أحد مقدارها، لكنها منذ اليوم التالي للزيارة أقدمت على تغيير الديكورات الخاصة بالمقهى، بالإضافة إلى الاسم بالطبع. وأوصت بتصنيع رسوم نحاسية خالصة يدوية للتاج الملكي عند صناع مهرة في حي خان الخليلي بالقاهرة، الذي يشتهر بتصنيع الأدوات التي كانت تستخدم في عصور تاريخية قديمة. وتكلفت التيجان في ذلك الوقت مبالغ كبيرة جدا بمقاييس ذلك الوقت.. وجرى تثبيت هذه التيجان على الأبواب لتصبح شعار المقهى المميز».

اليوم تجد على جدران المقهى الداخلية العديد من الصور للملك فاروق الأول، بينها صورة يبدو فيها وهو يدخن النرجيلة (الشيشة).. وأخرى وهو على صهوة فرسه أثناء مزاولته رياضة الفروسية. وأيضا تنتشر على جدران المقهى صور لأحياء الإسكندرية القديمة تبرز كيف كان شكلها وتخطيطها.

وقد اشتراه الحاج السيد همام من السيدة اليونانية في مطلع الستينيات

Address

Giza
12655

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when رحلات و فنادق مصر posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to رحلات و فنادق مصر:

Share

Category