01/04/2026
ליל הסדר הראשון בארץ ישראל 📜
אחרי שדיברנו על הכניסה לארץ של בני ישראל בי׳ בניסן נעסוק רגע לפני החג במה שקורה אחרי כן
יהושע ד י'ט
וְהָעָ֗ם עָלוּ֙ מִן־הַיַּרְדֵּ֔ן בֶּעָשׂ֖וֹר לַחֹ֣דֶשׁ הָרִאשׁ֑וֹן וַֽיַּחֲנוּ֙ בַּגִּלְגָּ֔ל בִּקְצֵ֖ה מִזְרַ֥ח יְרִיחֽוֹ׃
על פי המתואר לאחר שנכנסו בני ישראל לארץ הם חונים בגלגל ושם גם הניחו את 12 האבנים שאספו בנהר הירדן
(וַיֹּאמֶר לָהֶם, יְהוֹשֻׁעַ, עִבְרוּ לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֶל-תּוֹךְ הַיַּרְדֵּן; וְהָרִימוּ לָכֶם אִישׁ אֶבֶן אַחַת, עַל-שִׁכְמוֹ, לְמִסְפַּר, שִׁבְטֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל)
על פי התיאור, לאחר חציית הירדן והחנייה בגלגל, בני ישראל חוגגים את חג הפסח, ארבעה ימים אחרי הכניסה בערבות יריחו:
וַיַּחֲנ֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בַּגִּלְגָּ֑ל וַיַּעֲשׂ֣וּ אֶת־הַפֶּ֡סַח בְּאַרְבָּעָה֩ עָשָׂ֨ר י֥וֹם לַחֹ֛דֶשׁ בָּעֶ֖רֶב בְּעַֽרְב֥וֹת יְרִיחֽוֹ
חג הפסח הראשון בארץ ישראל נחגג! 🥳🥳
אבל איפה זה הגלגל?
מקורות רבים מזכירים את 12 האבנים הללו בקרבת יריחו, החל מיוסף בן מתתיהו והמשנה במקורות היהודיים עד הנוסע מבורדו ואווזביוס במקורות הנוצריים
לפי הכתוב במקורות את הגלגל יש לחפש בקצה מזרח יריחו, ואם מבינים שמדובר בקצה המזרחי של בקעת יריחו אנחנו צריכים למצוא אתר שנמצא קרוב לנהר הירדן ובין הירדן ליריחו
באיזור הזה ישנו מעיין בשם עין חג'לה ולידו מנזר שנקרא דיר חג'לא
מתחת למנזר הזה נמצאו שרידים ארכיאולוגיים של כנסיה מהתקופה הביזנטית
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
החזקתם עד פה??
אז הנה גולת הכותרת!
במפת מידבא, מפת פסיפס של ארץ ישראל שנמצאה ברצפת כנסיה מהתקופה הביזנטית בעיר מידבא שבירדן, מתוארת כנסיה, עם 12 חלונות, ומעליה הכיתוב ביוונית - גלגלא - היא גם מקום 12 האבנים!
כלומר הנוצרים, שחיפשו מקומות קדושים מהתנך ובנו בהם כנסיות, בונים בדיר חג'לא כנסיה (לפני כ1500 שנה!), כנראה על בסיס מסורת שכבר ראינו שהיתה קיימת אצל היסטוריונים עתיקים
♾️♾️♾️♾️♾️♾️♾️♾️♾️
המקום גלגל היה מקום חשוב גם בהמשך התנך, בגלגל חודשה המלוכה בימי שאול ושמואל ובגלגל עברו הנביאים אליהו ואלישע
בתנך מתואר לנו כי שמה של הגלגל ניתן לה בזכות היותה המקום הראשון בו חנו עם ישראל בארץ ישראל, עם שיצא מעבדות לחירות ונכנס סוף סוף לארץ המובטחת:
ויאמר ה' אל יהושע: היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם, ויקרא שם המקום ההוא גלגל עד היום הזה" (יהושע ה', ט')
האיזור שהמרכז שלנו מתעסק בו הוא האיזור של החודש הזה חד משמעית, החל מהכניסה לארץ בקאסר אל יהוד, ליל הסדר הראשון בארץ במרחב של בקעת יריחו ועד העלייה לרגל בשלושת הרגלים שנעשתה בין היתר בדרך עולי הרגלים ממזרח - דרך מעלה אדומים שעליה נשלח גם משהו בשבוע הבא!
לצערנו השנה לא ניפגש לטיולים בפסח בגלל המצב אבל אנחנו מכינים את הקרקע לטיולים וסיורים שיצאו אחרי שהכל יירגע
שמרו על עצמכם וחג פסח שמח ממרכז סיור ולימוד אדומים!
בתמונות המצורפות: גלגל ויריחו במפת מידבא, מנזר דיר חג'לא
———————————
לעוד תוכן כזה מוזמנים לקבוצת הוואטצאפ מטיילי אדומים! קישור בתגובה הראשונה