14/06/2026
..ושלא נשתה מי ים
לפעמים, ביומיום, אנחנו משתמשים בביטויים שאנחנו לא יודעים את מקורם. למשל, כשאנו אומרים ״או.קיי״, רובנו לא יודעים שהביטוי נולד למעשה כאשר האמריקאים לחמו בקוריאה והם נהגו לדווח לאמריקה שאין הרוגים O– אפס KILING–K, כלומר - ok אין הרוגים. כל ההקדמה הזו נועדה כדי לספר על מקור של ביטוי, שרבים מאיתנו בישראל משתמשים בו לפעמים.
לאחד הטיולים שלי לאתונה ונפולי הצטרף יהודה שיקמה. יהודה איש של אנשים, חביב, נחמד מצחיק, עושה שמח, גבר גבר. בין יתר עיסוקיו, יהודה כיהן גם שנים ארוכות כמנכל איגוד הכדורסל.
באחד מימי הטיול כשישבנו בבר בסורנטו, וכטוב ליבנו ביין שלגמנו, סיפר יהודה על מקרה שאירע לו במהלך טורניר של אליפות אירופה בכדורסל לנוער: יהודה הצטרף למשלחת ישראל לאליפות כנשיא המשלחת. הוא סיפר שהמשחקים היו קשים והשחקנים לחמו כאריות ואז הגיע מועד המשחק המכריע נגד נבחרת יוון. "היוונים היו אלופי אירופה, היתה להם קבוצה מצוינת והם גם היו הפייבוריטים לזכיה נוספת באליפות", סיפר.
יהודה ידע שהוא חייב להפיח אומץ ועוז רוח בשחקנים הצעירים לפני המשחק הגורלי. באסיפת השחקנים שלפני המשחק, כשהמאמן נתן הוראות אחרונות, התערב יהודה בשיחה: "אמרתי לשחקנים שאין לי כל ספק שהם מנצחים את היוונים, אמרתי להם שהם יותר טובים מהיוונים ושאני מוכן לעשות איתם התערבות – אם היוונים מפסידים, אני נשיא המשלחת, אכנס עם החליפה והעניבה אל תוך הים ואשתה מי ים". יהודה סיפר שהשחקנים ששמעו זאת היו המומים ונקרעו מצחוק.
המשחק החל והשחקנים הישראלים נתנו את הנשמה, בכל פסק זמן הם צעקו שהם חייבים לראות את נשיא המשלחת שותה מי ים. לאחר מאבק עיקש, מלחמה ממש, נבחרת ישראל ניצחה את היוונים על חודה של נקודה. השמחה במגרש ובחדר ההלבשה נמשכה שעה ארוכה וכול השחקנים הביטו ביהודה אם הוא יממש את שהבטיח.
"יצאתי מהאולם בריצה, כשמאחורי רצים כל השחקנים וחברי המשלחת הישראלית". הוא רץ לשפת הים, נכנס למים והמשיך בריצה לעומק. "עמדתי בים, המים הגיעו לי עד הכתפיים, הוצאתי מכיס החליפה שלבשתי כוס ריקה של בירה, מילאתי אותה במי ים, הנפתי את הכוס למעלה ובירכתי בקול רם: לחיים, ושלא נשתה יותר לעולם מי ים". כל המשלחת צעקה "אמן" ויהודה, בדיוק כפי שהתחייב, שתה את כל תכולת הכוס .
החברה סביבו צהלו ושמחו בזמן שנשיא המשלחת הקיא אח"כ את 'נשמתו'.
שאלתי את יהודה אם גם היום הוא היה עושה זאת. יהודה הניף כלפי מעלה את כוס הוויסקי שבידו: ״אז הייתי צעיר וטיפש והיום אני כבר לא צעיר אבל נשארתי טיפש, בטח שהייתי עושה זאת שוב".
מאז ועד היום, רבים מאיתנו במהלך שתיית אלכוהול, נוהגים לברך בבדיחות הדעת "ושלא נשתה מי ים". בפעם הבאה שתעשו זאת תדעו שמקור הביטוי הוא בניצחון של הישראלים על היוונים ובהקרבה של יהודה שיקמה למען ניצחון הנבחרת. לחיים🍺🍺🍺
הסיפור הזה לזכרו של יהודה היקר שנפרד מהעולם ומכל חבריו לפני כשבועיים. יהי זכרו ברוך.
═════════════════════════════════
חיים קוזניץ משדר בגלי צה״ל ומשתתף בתוכנית של שמעון פרנס ברשת ב׳.
אם הסיפור הזה גרם לכם לצחוק דמיינו ערב שלם כזה אצלכם בסלון וחייגו 050-5245480 קוזניץ מופיע בכל רחבי הארץ עם מופע הסיפורים ״מה שקורה בחו״ל נשאר בחו״ל״. אל תישארו מאחור לחצו 👇 "עקוב" בפרופיל ותמשיכו איתו לסיפורים הבאים.
═════════════════════════════════