02/02/2019
هنقول كدة كام نصيحة تعملها لو لاقدر لله كاوتش العربية ضرب
تعمل أية لو الكاوتش أنفجر ..
شير - منشن لصاحبك
____________________________
1 - بلاش تدوس فرامل .. أوعي تدوس فرامل لو فردة ضربت .. عارف ان ساعة القدر بيعمى البصر و التفكير كلة بيتشل .. بسبب ان بتسمع صوت انفجارجامد و بواقى الكواتش عمالة تتنطر فى الرفرف و صوت الحديد ( الجنط ) عمال يحك فى الاسفلت و حاجة هباب .. بس برضة بلاش تدوووووس فرااامل نهائي
2 - لو العربية مانيوال حط غيارات عكسية .. أنزل بالغيارات لحد لما سرعة العربية تقل عشان تعرف توجها و تسيطر عليها و هي علي سرعة قليلة لو أوتوماتيك ,, حاول شغل الستيبت رونيك و تنزل غيارات عكسية برضة
3 - متشدش الهاند بريك غير لما العربية تكون على 50 اقل حاجة
4 - تـســيب البنزين خالص
5 - لو الفردة اللى قدام ضربت يمين او شمال العريبة هتفضل ماشية فى أتجاها
عادى بس طبعا هتسمع أصوات كتير و هتلاقى الدريكسيون نشف معاك جامد و
هيروح يمين و شمال جامد يبقى تمسكة ب أيدك الاثنين و أعمل كل الكلام اللى
فوق
اما لو الفردة اللى ورا ضربت سواء يمين او شمال .. هتلاقى ضهر العربية بيعرض مع نفسة اكنك شديت هاند بريك و بتخمس و بتعرض بضهر العربية .. يعنى لو الفردة اللى ورا اليمين ضربت هتلاقى ضهر العربية رايح شمال .. لو الفردة الشمال اللى ورا ضربت هتلاقى ضهر العربية رايح يمين .. حاول تتحكم ساعتها بالغيارات العكسية و تظبط الدريكسيون واحدة واحدة لحد لما تظبط العربية
6 - حط ف أعتبارك ان لو الفردة ضربت العربية مش هتتقلب الا لو اتعاملت مع الموقف غلط .. ب أنك تدوس فرامل .. او تشد الهاند بريك
_________________
شوية ملحوظات .. علشان تحاول تقلل من نسبة أنفجار الكاوتش ..
1 - لو انت من النوع اللى بتحب الجرى و السرعة .. هات كاوتش مناسبة لكدة
بنقشات خاصة رياضية .. أجيبة منين .. من محلات الموزعين المعتمديين للتوكيلات و المحلات الكبيرة
2 - كاوتش نضيف و غالى يستحمل درجة الحرارة .. هتقول طب و المصاريف .. هقولة ياعم انت بتشترى حاجة لحياتك .. هتوفر على أية .. لو معكش تمنهم أستنى لحد لما يبقى معاك و اروح أشترى طقم عالى أوى
3 - متخدش ملفات على سرعات عالية من الضيق
4 - لما تيجى تشترى كاوتش .. متشتريش حاجة متخزنة بقالها فترة .. هتقولى
أعرف منين .. هقولك بيبقى مكتوب عليها ف مربع صغير على الكاوتش ..
5 - متاخدش مطب على سرعة او نقرة فى ملف عشان ممكن العجلة تتضرب
6 - لازم تكون بتعرف تغير الفردة و ديما لازم يكون معاك ستبن و عدة تغير بيها الفردة اللى باظت عشان لو انت على طريق سفر و حصل كدة تعرف تغير الفردة
لايك
شير
منشن لصاحبك