سالمة لتنمية النساء - Salemah for Women's Empowerment

سالمة لتنمية النساء - Salemah for Women's Empowerment Salemah was founded in 2015, located in Egypt. Salemah is a civil and feminist non-governmental organization.

Salemah is a civil and feminist non-governmental organization that addresses a broad range of intersectional forms of oppressions and feminist issues starting from sexual violence against women to transgender rights to reproductive health and justice and other forms of oppression. We aim for a society where all of us have equal rights, void of violence and all forms of discrimination against wome

n and marginalized minorities. We aspire for women and all marginalized minorities to have the outright agency to act and choose independently without any form of restriction or oppression. We intend to provide them with tools and methods to fight and resist. How:
a) Through educational visual platform; Facebook and Our Website. b) Interactive methods; lectures, training, and workshops.

3) Our Facebook Objectives
1. We strive to create and maintain; safe, tolerant and accepting community that is supportive of marginalized identities and experiences.

2. Creating a platform with engaging individuals who are willing to further discuss, learn and analyze about feminism and intersectionality.

3. Deconstructing and dismantling systemic forms of oppressions and sexism such as; patriarchal societies, internalized sexism and unearned privileges.


عن سالمة:
بدأت سالمة في مصر عام 2015. سالمة مؤسسة نسوية تخاطب شريحة عريضة من الأشكال المتقاطعة من الاضطهاد و مشاكل النسوية التي تبدأ من العنف الجنسي تجاه المرأة إلى حقوق الهويات الجنسية المتغيرة ( transgender ) إلى الصحة الإنجابية و العدل و أشكال الاضطهاد الأخرى. نحن نهدف لمجتمع لنا فيه حقوق متساوية, بدون عنف و خالي من العنصرية تجاه المرأة و الأقليات المهمشة.
الهدف:
نحن نطمع أن تتمكن النساء و العديد من الأقليات المهمشة من الوصول لحرية الاختيار والتصرف دون التعرض لأي نوع من أنواع الاضطهاد أو التقييد. و توفير لهم الأدوات للمقاومة.
كيف:
أ) من خلال التعليم المرئي; فيس بوك, الموقع.
ب) فعاليات; محاضرات, ورش و تدريبات.
ج) أهداف صفحة فيس بوك:

أ) نحن نسعى لخلق مجتمع آمن , صبور, متقبل و مساند للهويات و الخبرات المهمشة.
ب) تكوين ساحة يتشارك فيها أفراد مهتمين بالتحليل, التعلم و النقاش في كل ما يتعلق بالنسوية التقاطعية (intersecionalty).
ج) تفكيك و تجريد أشكال العنف و العنصرية الجنسية كالمجتمعات الأبوية, internalized sexism, و الإمتيازات الغير مستحقة.

21/09/2023
ازاي اعرف العلاقة اللي انا فيها صحية او غير صحية ؟الإجابة بسيطة مجرد أنه خطر في بالك السؤال يبقي في شعور بعدم ارتياح داخ...
01/05/2020

ازاي اعرف العلاقة اللي انا فيها صحية او غير صحية ؟

الإجابة بسيطة
مجرد أنه خطر في بالك السؤال يبقي في شعور بعدم ارتياح داخلي مصدرة أن اساس العلاقة غير صحية

اوقات كتير بندخل في علاقات و بيكون جوا كتير من البنات شعور داخلي بعدم الارتياح و في بعض الاحيان مبيبقاش في أي دلائل علي عدم الارتياح ف بتقرر تكمل
لكن
أي علاقة بتفقدك سلامك الداخلي ,بتاخد جزء منك ,بتطفي النور اللي جواكي و بتوهمك أن الحب محوره هو أني اسيب عيوب الاخر تأذيني ف هي علاقة غير صحية

العلاقة الصحية
بتضيف ليا حاجه مش بتاخد مني
و قبل م اخد اي خطوة لازم
أكون قادرة اتفهم إيه العيوب اللي اقدر اتعامل معاها من غير ما اتسبب في أذي للطرف الأخر أو لنفسي

أنواع التحرش! بصلي بصة بس لا لمسني ولا حتي كلمني لكن حسيت بحاجه غلط. هو لمس جسمي ,شكلة مش قصده بس انا مش عارفة ليه مش مر...
28/04/2020

أنواع التحرش!

بصلي بصة بس لا لمسني ولا حتي كلمني لكن حسيت بحاجه غلط.
هو لمس جسمي ,شكلة مش قصده بس انا مش عارفة ليه مش مرتاحه.
قالي كلمة البنات ضحكوا بس انا اتضايقت.
في واحدة صاحبتي بتبصلي كتير هي غريبة اوي بس دي صحبتي يعني أكيد مفيش حاجة.

خليكي دايماً متاكدة أن أي نظرة ,أي لمسه , وأي كلمة تسببتلك في اسئلة جواكي و عدم ارتياح هي فعلا مش بريئة
أي وقت انتي حقك تضايقي و تعترضي علي تصرفات اي حد حتي لو هو/هي مش قاصدين
أي حاجة و أي تصرف مهما كان من حقك ترفضيه حتي لو مفيش مبررات للرفض
"انا مش مرتاحه" رد كافي
شاركينا بأكتر ,موقف أو نوع تحرش أثر فيكي و اتعاملتي معاه ازاي ؟

كنت اقرأ نصاً لجبران خليل جبران عن الحرية من كتاب النبي و وجدته يقول "قد طالما رأيتكم ساجدين على ركبكم أمام أبواب المدين...
23/04/2020

كنت اقرأ نصاً لجبران خليل جبران عن الحرية من كتاب النبي
و وجدته يقول
"قد طالما رأيتكم ساجدين على ركبكم أمام أبواب المدينة و إلى جوانب المواقد تعبدون حريتك
و أنتم بذلك أشبه بالعبيد الذين يتذللون أمام سيدهم العسوف الجبار يمدحونه و ينشدون له وهو يعمل السيف في رقابهم"

فسألت من يخاطب جبران ؟ بالطبع ليس مجتمعنا
هل حقا يوجد أناس يعانون من فرط الحرية الي هذا الحد؟
شردت بخيالي و صرت أفكر في مفهوم ا الحرية بالنسبة لي
ف ادركت أن حتي أفكاري مقيدة و غير حرة
أريد أن اتحرر من داخلي اولاً ضد العادات و الموروثات الثقافية التي تعيق نمو كأنسان حر كما جيب أن اكون

البنت المصرية بتواجه مصاعب و معوقات في حياتها كل يوم من أول كل المحيطين بيها لحد المجتمع اللي بيلعب الدور الأكبر في المع...
20/04/2020

البنت المصرية بتواجه مصاعب و معوقات في حياتها كل يوم من أول كل المحيطين بيها لحد المجتمع اللي بيلعب الدور الأكبر في المعاناة ديه و من أكتر الأفلام المعبرة عن معاناة البنت المصرية
فيلم "بنتين من مصر"

بنرشحلكم الفيلم كمشاركة لتفاصيل كتير من البنات بتعيشها

الي أي فتاة تظن أنها ليست جميلة لأنها:نحيلة ,بدينة ,شقراء ,سمراء,شعرها املس أو مجعد الخأنتي جميلة , المجتمع هو القبيح لأ...
16/04/2020

الي أي فتاة تظن أنها ليست جميلة لأنها:
نحيلة ,بدينة ,شقراء ,سمراء,شعرها املس أو مجعد الخ
أنتي جميلة , المجتمع هو القبيح لأنه جعلك تظنين أن هناك مقياساً للجمال

بقدر ما  الحب  مشاعر  عاطفية حلوة  لكنه  في نفس الوقت  التزام ومسؤولية ..  علشان  كدا بنشوف  بنات  كتير  بتدخل في علاقات...
14/04/2020

بقدر ما الحب مشاعر عاطفية حلوة لكنه في نفس الوقت التزام ومسؤولية ..

علشان كدا بنشوف بنات كتير بتدخل في علاقات حب واغلبها مابينجحش ...وكتير من البنات بيتعلقوا بسرعة بالطرف الأخر مع أول كلمة حلوة أو إهتمام ..

السن والنضج ومستوى ثقافة المجتمع والظورف البيئية بيكون لهم دور كبير في الاندفاع ده زي الهروب من معاملة سيئة في البيت أو تعويض عن كبت أو عنف أو عدم تقدير أو الرغبة في الإهتمام والتعبير عن النفس ..لكن كل ده بيتم في الخفاء بسبب التخويف المستمر من المجتمع أو من كلام الناس بسبب ارتباط علاقة الحب بسوء بالسمعة للبنت ..
ولأن الطرف الأخر هو كمان تحت نفس الظروف دي فبيحصل الخلط بين مسؤولية الحب وبين العاطفة الوقتية

ياريت تشاركونا بارائكم واقتراحاتكوا ازاي نحمي البنات من مخاطر الاندفاع في علاقات غير واعية.

"كاثرين أن واتسون" معلمة تحاول أن تدفع تلميذاتها الي الإنفتاح و التفكير الحر و تقرير مصريهن  و انماط الحياة التي تحلو له...
09/04/2020

"كاثرين أن واتسون" معلمة تحاول أن تدفع تلميذاتها الي الإنفتاح و التفكير الحر و تقرير مصريهن و انماط الحياة التي تحلو لهن
كما حاولت أن تشجع تلميذاتها علي الثقة بانفسهن و أن تختار كل واحدة طبيعة الدراسة و العمل التي ترغب فيها , و أن تكون كل واحدة امرأة جديدة لا امرأة تقليدية

في وقت كلنا قاعدين في البيت مهم ناخد وقت لفيلم نفصل بيه و كمان نضيف فكرة جديدة
انتي كمان ادخلي في اجواء من اكتشاف الذات مع فيلم

Mona lisa Smile

اختلفت ردود الافعال حول فيروس الكورونا و لكن جميعها كانت اشد خطورة من الفيروس  ..و الغريب هو رد فعل بعض النساء سواء كانو...
06/04/2020

اختلفت ردود الافعال حول فيروس الكورونا و لكن جميعها كانت اشد خطورة من الفيروس ..

و الغريب هو رد فعل بعض النساء سواء كانوا موظفات أو عاملات بالدخل اليومي أو ربات بيت أو حتى متسولات
و غم متابعتهم لما حدث لكن وكأن لاخطر يهدد حياتهم..

أول رد فعل منتشر بين البائعات بالأسواق :كمامة ايه وكلور إيه يعني هي جت على الكورونا احنا شغلنا بإيدينا ماينفعش معاه الجوانتي ..وبعدين إن قعدنا حانأكل عيالنا منين ..

تاني رد فعل: ولا يهمنا احنا المصريين ولا يأثر فينا شيئ ..احنا مية مية ..

تالث رد فعل من ستات بسيطة: عملوا خلطتهم الخاصة بيهم كلور على خل على ديتول و عصرتين ليمون لوقاية مكثفة , دول بياخدوا المعلومات من بعض و اغلبها غير صحية

رابع رد فعل ودا منتشر بين الستات اللي قعدوا في البيت: واحنا مالنا مادام احنا في بيتنا ومأمنين على نفسنا وعيالنا بقى مالناش دعوة بحاجة ..

و يبقي صراع الفيروس ليس مع المناعة و لكن مع الجهل ،الأنانية،عدم تحمل مسئوليه و عدم التمسك بالحياة

و رغم ذلك يظل رد الفعل الواعي الذي يصدر من عديد من الناس له التأثير الاقوي

نحن البنات  منذ  أن نولدتزرع فينا الأمهات المخاوف بأن لا يفوتنا قطار الزواج  والأنجاب ..وهو الأهم من التعليم  والعمل ..و...
02/04/2020

نحن البنات منذ أن نولد

تزرع فينا الأمهات المخاوف بأن لا يفوتنا قطار الزواج والأنجاب ..وهو الأهم من التعليم والعمل ..ونكتشف أنها نفس المخاوف التى تربت عليها أمهاتنا
فضاعت منا كل فرص الأختيار والاستمتاع وإتخاذ أي قرار
فلم نختبر شجاعة المواجهة أو الرفض أو التعبير عن أنفسنا و طموحاتنا أو حتى أخطائنا .. حتى أصبحنا نخاف من التجربة, من كلام الناس, من عائلتنا ..من أن نختلف عن الأخرين ومن أي محاولة للتغيير .. لذا اعتادنا أن لا نتحدث عن مشاكلنا بلا خوف أو نعبر عنها بوضوح ...وإن حدث فدائماً يكون بشكل مستتر أو بأسم مستعار خوفاً من رد فعل الاخربن ..

فتعودنا وصدقنا أننا موضع إتهام من المجتمع ..
و هنا يولد بداخلنا خوف جديد هو الخوف الخروج من مساحة الأمان التي اعتدناها خوفاً من أن نخطيء ..

فلم يعلمنا أو يشجعنا أحد أن نتحمل مسؤولية قرارتنا..ولأننا نخاف من كل شيء فاصبحت الأختيارات كلها متشابهة لانعرف الأفضل منها ..

شاركينا مخاوفك ؟و كيف تواجهيها؟

حين كنت بالمرحلة الثانوية ,عرفت من صديقتى أن هناك اختبار للاصوات فى قصر الثقافة, تركت المدرسة مبكراً وذهبت الى قصر الثقا...
30/03/2020

حين كنت بالمرحلة الثانوية ,عرفت من صديقتى أن هناك اختبار للاصوات فى قصر الثقافة
, تركت المدرسة مبكراً وذهبت الى قصر الثقافة وتقدمت لاختبار الصوت
, لم انجح لكن التجربة كانت مذهلة,مازلت غير مصدقة اننى اقدمت على تلك المغامرة .
عرفت فيما بعد أن عدداً من صديقاتى لهن مغامرات ايضاً, واتساءل لماذ علينا أن نخفى مغامراتنا ؟
لماذا يمنع علينا أن نغامر بينما تتاح المغامرة بكل ترحيب لأخواتنا الذكور؟
مازلت احلم بالسفر الى الإسكندريةبمفردى,مازلت احلم بالصعود لبرج القاهرة
,أحيانا احلم انى فى طائرة اسافر وحدى .
حين قلت لأمى أنى احلم بالسفر ضحكت باستخفاف وقالت :لما تتجوزى..
لماذا لا يحق لى أن اغامر واكتشف الحياة بمفردى؟
صديقتى تقول أن البنات يمكن أن تغامر لكن فى حدود ...
اهناك حدود للمغامرة ؟؟
وما هى تلك الحدود وكيف نكتشفها بانفسنا؟
شاركونا تجاربكم في المغامرة

أمي لاتحبني ..رغم أن أمي  تهتم بكافة التفاصيل بالبيت وبكافة احتياجاتنا  كأسرة إلا أني لا أشعر بالحب منها , و لكن هل هناك...
26/03/2020

أمي لاتحبني ..

رغم أن أمي تهتم بكافة التفاصيل بالبيت وبكافة احتياجاتنا كأسرة إلا أني لا أشعر بالحب منها , و لكن هل هناك أم لاتحب ابنتها؟
بااطبع لا ..بالتاكيد تحبني .. وإلإ لماذا أنجبتني ..!
هل كل الامهات تحب ابنائها؟
ايمكن ان تحبنى امى لكن لا تحب تلك المسئوليات الكثيرة باعتبارها ام؟
سمعتها تقول لصديقتها انها لم تحلم ابدا بالامومة,وانها انجبتنى انا واخى لان هذه سنة الحياة؟
اظن ان حولنا امهات ينجبن فقط للحصول على لقب أم كلقب شرف تستحسنه المجتمعات الشرقية بغض النظر عن قدرتها أو رغبتها في تفعيل أمومتها ..

والسؤال هل هناك أمهات لايحبون أبنائهم؟
هل يمكن أن يكون إنجاب طفلاً ظلما أخر يقع علي عاتق بعض النساء ؟و ليس في مقدورهن رفض فكرة الإنجاب لإعتبارات الموروث الإجتماعي المتعارف عليه؟

Address

2 Obour Buildings, Salah Salem Street [Stad Metro Station]
Heliopolis

Opening Hours

Monday 10am - 5pm
Tuesday 10am - 5pm
Wednesday 10am - 5pm
Thursday 10am - 5pm
Sunday 10am - 5pm

Telephone

01014759992

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when سالمة لتنمية النساء - Salemah for Women's Empowerment posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to سالمة لتنمية النساء - Salemah for Women's Empowerment:

Share