فرصه عقــــــاريه

فرصه عقــــــاريه صفحه مختصه بالمجال العقاري For booking and details visit :
https://cutt.ly/Qvt3BZR

   فرصه محتـــــرمه جدا 🌷شقه لقطه بشارع الجلاء مركز القوصيه محافظة اسيوط 💪💪💪الشقه شارع الجلاء الرئيسي خلف سرايا جاد الرب...
02/01/2026




فرصه محتـــــرمه جدا 🌷
شقه لقطه بشارع الجلاء مركز القوصيه محافظة اسيوط 💪💪💪
الشقه شارع الجلاء الرئيسي خلف سرايا جاد الرب 👌
الشقه 140 متــــــر على الشارع الرئيسي بالكامل 👌
الشقه تشطيب الترا سوبر لوكس بالكامل 👌
الشقه اول ساكن لم يسكن بها احد من قبل 👌
الشقه دور رابع ويوجد اسانسيـــــر واسع 👌
الشقه 3 غرف و 2 حمام وريسيبشن ومطبخ المونتال فخم 👌
يوجد بالشقه عداد مياه وكهرباء وغاز طبيعي 👌
الدور 3 شقق ويوجد به كاميرات مراقبه وحارس امن للعقار 🤓
الدور الرابع محل الشقه يقطن به اطباء وطبيبات 🥰🥰

الشقه سعرها 3 مليون وربع ويوجد تفاوض بسيط مع المالك عند الجديه وللعلم الشقه سعرها في المكان ده لايقل عن 4 مليون ولو حابب تستثمر فلوسك تقدر تشتري الشقه وفي خلال 3 شهور فقط باذن الله نضملك ربح لا يقل عن 250 الف جنيه 🤩🤩🤩

احنا سايبين الشقه بترابها من وقت ما شطبناها عشان تعرف ان ما حدش سكن فيها ولا استخدمها 😂😂😂😂

للتواصل مع المالك مباشرة بدون وسيط :
01104486707



#القوصيه #ديروط #اسيوط #منفلوط #مصر

🔴أحمد شلبي، الرئيس التنفيذي لشركة تطوير مصر : ♦20-30% ارتفاعا متوقعا في أسعار العقارات بمصر هذا العام بسبب تكاليف البناء...
20/05/2025

🔴أحمد شلبي، الرئيس التنفيذي لشركة تطوير مصر :

♦20-30% ارتفاعا متوقعا في أسعار العقارات بمصر هذا العام بسبب تكاليف البناء وأسعار الأراضي والفائدة والتضخم
#التضخم #العقارات #مصر #البورصة #

  😎😎البوست ده هيجيب احباط للكحيانين فنصيحتي لو انت كحيان ابعد عنه عشان ما تتعبشي وتتعبني معاك 😁😁بص يا سيدي في عجاله سريع...
17/05/2025

😎😎

البوست ده هيجيب احباط للكحيانين فنصيحتي لو انت كحيان ابعد عنه عشان ما تتعبشي وتتعبني معاك 😁😁

بص يا سيدي في عجاله سريعه فيها منطقه كبيره كده قدام الجامعه الالمانيه والكنديه اسمها المهم يا سيدي من اسمها كده كلها #مستشفيات فقط .

قوم ايه يا عم الحج جماعه من اكبر دكاتره واساتذه مصريين بيبنوا هناك اكبر مستشفى في المنطقه دي واسمها مستشفى #تداوي

وطبعاً #المستشفى دي فيها حوالي ٢٣٠ #عياده ما بين #باطنه و و #اسنان #قلب وغيره .

المهم اي عياده من دول بتبدأ من ٤٠ متر وسعر العياده منهم في حدود ٣ مليون ونص وانت طالع بمقدمات ٥٪؜ يعني بتاع ١٧٥ الف واقساط حوالي ١٠٠ الف كل ٣ شهور وده بالنسبه للدكاتره الغلابه اللي لسه بيبدأو حياتهم ونفسهم يكون عندهم عيادات في اكبر وارقى مستشفي في مصر 🌹❤️

نيجي بقى للوحوش والعتاوله 😁😁

المستشفى دي هيكون فيها حاجات فريده من نوعها يعني مثلا

صيدليه ومعمل تحاليل ومحل مستلزمات طبيه وكافيه ومحل بصريات ومحل زهور ومركز اشعه 🤓🤓

وطبعاً الحاجات دي ليها سعرها لانها هتخدم على مستشفى بالكامل وخلينا نتكلم في اسعارهم 👇👇

اولاً : محلات #المستلزمات #الزهور. #الكافيه #البصريات اي واحد من دول مساحته حوالي ٤٠ متر وسعره حوالي ٧ مليون ونص والمقدم لاي واحد فيهم حوالي ٧٧٠ الف والاقساط في حدود ٢١٧ الف كل ٣ شهور 🙂

ثانياً : بالنسبه للصيدليه الوحيده في المستشفى بمساحة ١٢٠ متر وارتفاع ٥ متر ومربوطه بسيستم متوصل بكل العيادات في المستشفى ودي سعرها ٤٧ مليون 😁 ومقدمها ٧ مليون واقساطها مليون وربع كل ٣ شهور 🤓🤓

ثالثاً : معمل تحاليل مساحته ٣٥٠ متر يعني اكبر من ملعب الكوره وده برضه سعره حوالي ٤٦ مليون بمقدم حوالي ٦ مليون واقساط حوالي مليون وربع كل ٣ شهور 🙂

رابعاً : مركز الاشعه بمساحة ١٠٠٠ الف متر وده مش هينفع نقول سعره كام منعاً للاحراج 😂😂😂😂

طبعا المستشفى دي ما زالت تحت الانشاء واللي بيشتري في المكان ده عارف انه هيدفع على الاقل اقساط لمدة ٤ سنوات بدون ما يدخل ليه اي عائد ولكن بمجرد ما يشتغل مكان زي ده ارباح مكان زي الصيدليه او معمل التحاليل مش هيقل عن ٣ مليون شهريا وانا بتكلم عن ارباح مش مبيعات 👌👌 مكان زي المحلات دي الارباح لن تقل عن مليون جنيه شهرياً وده مش كلام اعتباطي او غير مدروس ولكن مقارنة بمثيلاتها من المستشفيات اللي بتدار من خلال شركة الاداره والتشغيل المسئولين عن ادارة نفس المستشفى 🌹

البوست ده انا اختصرت فيه جداً جدا وحاولت الم بكل مكان موجود داخل المستشفى اللي هتكون #دوليه لانها اقرب مكان ل ومنطقة #السفارات #العربيه و #الاجنبيه .

المخططات للمكان اشبه للخيال واسماء الدكاتره وشركات التشغيل لوحدها مطمئنه للغايه وان شاء الله نبيع #الصيدليه و علشان نجيب شوية معزه وخرفان ونقعد نسرح بيهم ونرتاح من الشغلانه دي 😂😂😂😂



#مصر #السعوديه #الامارات #قطر

  😁هات كوباية الشاي الجميله او كوباية القهوه كده عشان تفهم الكلام ده وتعرف الحوار رايح فين وجاي منين 😁😁حاجه كده على ما ت...
15/05/2025

😁

هات كوباية الشاي الجميله او كوباية القهوه كده عشان تفهم الكلام ده وتعرف الحوار رايح فين وجاي منين 😁😁

حاجه كده على ما تفرج للغلابه الاغنياء الكحيانين اللي معديين هتقولي ازاي الصفات دي تجتمع في حد هقولك مش عارف زي اللي نفسه فيه ويقول إخيه 😂😂😂

المهم فيه مستثمر #خليجي وركز في خليجي عامل مشروع بصراحه متميز جدا في مكان متميز جداً المهم المشروع ده اغلب اللي مشتريين فيه خلايجه ،،، نيجي للمهم

المشروع ده متقسم تجاري يعني محلات واداري يعني مكاتب 👇

بصراحه عنده محل من ضمن المحلات اللي شوفتها كده واتعرضت عليا في المشروع انما ايه حاجه من الآخر ينفع ياخده واحد لوحده غني او اتنين محاسبين في الكويت مع بعض 😁😁

المهم المحل ده دور ارضي ودي اول ميزه 👌
المحل ده مساحته حوالي 60 متر ودي مساحة تشغيليه محترمه 👌
المحل ده بيتدفع فيه بس ٣٥٪؜ من قيمته والباقي بيتخصم من الايجار 👌
المحل ده باذن الله هيتأجر يعني هيتأجر عشان اغلب الناس اللي هناك ذو ثقافه وفكر خليجي 👌
المحل ده بنظام العوائد والايجار الإلزامي ( والعوائد دي بناءً على وحدة انت مشتريها مش قرض انت أقرضته للشركه والايجار الالزامي لو انت مش عايزه ممكن تلغيه لان محلك مميز وفي موقع مميز )

نيجي للمهم بقا وركز في الارقام لانها فرصه 👇👇

المحل سعره ١٨ مليون و٦٠٠ الف ولكن كل اللي هيتدفع اول عن آخر مره واحده ٦ مليون و٥٠٠ الف يعني حوالي ٣٥ ٪؜ من سعره .
يعني لو ٢ مع بعض كل واحد ٣ مليون وربع 🤓
ولو ٤ كحيانين مع بعض كل واحد مليون و٦٠٠ الف 🤓

المهم العائد بتاع المحل ده كل سنه مليون و٢٠٠ الف

يعني لو انت دفعت النهارده اللي هو ١٥/٥/٢٠٢٥ المبلغ اللي هو ٦ مليون و٥٠٠ الف ،،،، اول مبلغ اللي هو مليون و٢٠٠ الف هتصرفه كعائد بعد سنه من النهارده يعني يوم ١٥/٥/٢٠٢٦ 🤓

وعلشان تضمن حقك اليوم اللي هتستلم فيه عقدك هتستلم في ايدك ٥ شيكات من بنك ال CIB بقيمة ٦ مليون و٥٠٠ الف بمعدل كل سنه شيك بقيمة مليون و٢٠٠ الف ،، وكل شيك ليه موعد يعني شيك سنة ٢٠٢٦ وشيك سنة ٢٠٢٧ وشيك سنة ٢٠٢٨ وهكذا 👌👌

طيب وباقي ثمن المحل والله الشركة بتقولك بعد ٤ سنين من النهارده الشركه هتاجرلك ب ٣ مليون في السنه ياخدو اقساطهم ويرجعولك الباقي طيب ما عرفوش يأجروا يبقى كده اتسترت معاك ومش هتدفع اقساط والمحل يبقى بتاعك بالسعر ده بس وحلال عليك وده طبعاً مكتوب في العقود بتاعتهم ❤️🌹

والكلام ده معناه انك فلوسك اللي انت دفعتها هترجعلك بعد ٥ سنين واظن ما فيش استثمار في مكان محترم بتصميم هندسي ممتاز بمخاطره لا تتجاوز ال ٣٠ ٪؜ الا في المكان ده ،،، والمخاطره دي بنحسبها كمخاطرة تشغيل في السنين اللي جايه ودي ان شاء الله مش هتكون موجوده لو الوضع السياسي والامني والاقتصادي باذن الله حافظوا على استقرارهم في مصر ❤️🌹

طبعا فيه مكاتب اقل من كده ومساحات اقل ومحلات اقل بس يصراحه المحل ده ممتاز كمساحه وموقع وتشغيل وفيه كل المميزات اللي انا لو احمد سلامه بفكر اشتري مش هلاقي احسن من كده 👌👌

🤓



#ليبيا #الامارات #قطر #السعوديه #اليمن #السودان #مصر

11/05/2025



يعني ايه فقاعة عقارية .. يعني السعر يطلع لمستويات غير مسبوقة .. ويكون في توقف كامل في الشراء .. وبالتالي عجز المؤسسات عن سداد التزاماتها .

الكلام ده بيحصل امتى؟

لما يكون في طلب وهمي .. غير منضبط على العقارات وبالتالي تزيد الأسعار في شكل مضاربات على العقار .. وفي الآخر الطلب ده مبيقدرش يوفي بالاتزاماته في السداد وكل المنظومة تنهار

ده التعريف .. نيجي للأسئلة الواقعية ..

هل ده حصل في مصر؟

الإجابة لأ ..

ليه؟

لإن مفيش طلب وهمي .. في بعض الناس دخلت تضارب على سعر العقار .. لكن مش بشكل مؤسسي .. يعني بعض العملاء بعض البياعين ضحكوا عليهم .. وقالولهم اشتروا دلوقتي وهنبيع بعد شهور .. ودول هم الي لبسوا .. لإنهم اعتمدوا إنهم هيسددوا تمن الوحدة من ارتفاع سعر إعادة البيع

الطلب الوهمي بيحصل لما المؤسسات التمويلية تتدخل وتمول العملاء في عمليات الشراء .. وبدون ضمانات كافية للسداد .. وسعتها هتبقى مصيبة على الكل .. وده الي حصل في سوق العقارات الأمريكية في 2008

لكن في مصر المؤسسات التمويلية بتتحرك بطريقة مختلفة .. ومش بتمول أي حد معدي أصلا.


17/01/2023

الناس دي كلها حاليا في العاصمه الاداريه عاملين مارثون خيري لدعم مرضى السرطان واسمه مارثون الشيخ زايد 🌹❤️
عايز اقولكم انهم بتليفون جابو الناس دي كلها 😂
تخيل لما يخلص العاصمه ويحتاج الناس كلها تنتقل لهناك هل هيكون فيه اي عائق قدامه ولا حد يقول مش هروح 🙂
اللي حابب اوضحه ان المكان هناك هيشتغل يعني هيشتغل 🤓
المكان هناك مش صحرا زي ما انت متخيل ❤️
لو ليك محل او مكتب هتستلمه هي مسالة وقت ❤️
اوعاك تخاف انك تستثمر هناك حتى لو باقل القليل ❤️

15/01/2023

🤓

بص يا سيدي منك ليه العاصمه الاداريه دي اكبر طفره عقاريه حدثت في التاريخ الحديث لمصر كلها حاجه كده ما حصلتش قبل كده وصعب انها تتكرر تاني في ال ١٠٠ سنه اللي جايه ولكن عشان تشتري هناك لازم تاخد بالك من كذا حاجه 👇👇👇

اولا : العاصمه فكرتها جديده علينا #كبياعين وعليك #كمستثمر وفيها نسبة مخاطره عاليه جدا لان وارد جدا يحصل ركود او فقاعه عقاريه في السوق العقاري للعاصمه وبالتالي العائد الربحي بتاعك ممكن يتاخر لاكتر من خمس سنين او يزيد .

ثانياً : ما ينفعشي تروح تخاطر بكل فلوسك وتحطها في مكان واحد وتيجي تقول يا ريتني ما كنت عملت كده لان وارد جداً مع التأخير انك تضطر تبيع في وقت البيع يكون فيه غلط جدا .

ثالثاً : لازم عشان تشتري هناك تبقى عارف ان عليك اقساط هتتدفع لمدة ٥ سنوات اقل شئ فلازم تكون دارس الامر ده كويس جدا وفاهمه كويس علشان ما تجيش في نص الامر وتقول انا مش قادر ادفع وتضطر تخسر فلوس وتبيع بالخساره .

رابعاً : اكتر حاجه ممكن تخسرك كل حاجه هي الاستعجال سواءً في البيع او الشراء ،، لازم تدي نفسك مهله تفكر كويس وتدرس الامر كويس وتعرف ايه اللي هيفيدك على قدر امكانياتك لانك ادرى حد بظروفك .

وأخيراً : طبعاً انا مش بخوف حد من العاصمه ولا بطمع حد يشتري هناك ولكن رحم الله إمرئُ عرف قدر نفسه 🌹♥️

ولله الحمد كل اللي اشترى هناك في مكان حيوي عارف الاسعار عنده كانت بكام واصبحت بكام ،، كل اللي اشترا ارض صحرا من سنه واكتر النهارده نسبةً الانشاءات عنده وصلت لمعدل محترم جداً ومعدل مرضي ونسبة الانشاءات كلها سابقة الجدول الزمني بتاعها وربنا يبارك للجميع .


  🤓🤓بالنسبه لشغلي انا اغلب شغلي من علاقاتي الشخصيه فاللي بيكلموني نوع من اتنين : اما واحد بلدياتي ويعرفني كويس ويثق فيا ...
12/01/2023

🤓🤓

بالنسبه لشغلي انا اغلب شغلي من علاقاتي الشخصيه

فاللي بيكلموني نوع من اتنين :
اما واحد بلدياتي ويعرفني كويس ويثق فيا
اما واحد حد قريبه اشترى قبل كده وربنا كرمه فوثق فيا برضه

طيب بالنسبه لو انت شخص اول مره تكلمني او تتعامل معايا فانا بشرحلك الموضوع كويس وابعاده ومخاطره وارباحه وبعدين بعرض عليك فرصه او اتنين لو متوفرين قدامي وفي اغلب الاحيان بقولك فكر كده براحتك ووقت ما تستقر على شئ هتلاقيني معاك 👍

فيه اوقات تانيه ودي بتكون قليله بقول للعميل فكر ورد عليا بكره او بعده بالكتير ففيه ناس بتتخيل اني ممكن اكون بورطه او شئ وناس تانيه بتقول لا انا آخد وقتي براحتي وفيه نوع تاني يقولي انا مش بحب حد يضغطني وكلهم عندهم حق في شعورهم بس اوقات كتير جدا بيضعوا فرص محترمه منهم وبيرجعوا يندموا عليها وده حصل كتير جدا معايا و هقولك ليه 🤔

طيب انا بقولك ليه تعالا بسرعه او الحق الفرصه دي لان فيه حاجه في شغلنا اسمها فترة لونش بتعملها الشركات ودي يعني ايه ؟
دي يا سيدي معناها ان الشركه يا دوب تكون لسه مشتريه حتة الارض جديد اللي هتبني عليها المشروع ولسه دافعه تمنها ويا دوب صممت المشروع بتاعها ورسمته ولسه ما باعتش فيه خالص يعني المشروع لسه بكر طازه ما حدش لسه شاف رسوماته 💪
فتقول الشركه يا جماعه هنبدأ حجوزات للمشروع بتاعنا وكل اللي هيحجز في الاول هيكون ليه مميزات منها :

انه هيختار وحده مميزه قبل ما الوحدات المميزه تتباع
انه هياخد اطول فترة سداد ممكنه دي بتكون لاول ١٠٠ شخص مثلا
انه هيدفع اقل مقدم ممكن في المكان ده
انه هياخد الوحده بتاعته بخصم وليكن مثلا ١٠٪؜

طبعاً كل المميزات دي بالنسبه لواحد زي حالاتي شغال في المجال ده بقاله فتره بتكون فرصه كبيره جدا لانها مش بتتكرر كتير خاصة في الاماكن الحساسه في العاصمه زي الحي المالي كده ،، فانا لما بلاقي فرصه زي كده وحد بيكلمني بعرضها عليه بدون ادنى شك او تردد لاني عارف قيمة الخدمه اللي بقدمها ليه 🌹

الكلام ده يعرفه اي حد اشترا مني في فترة لونش وفي خلال ٣ شهور بس سعر المكتب بتاعه زاد ما يقلش عن ٢٥٪؜ من قيمته 💪
فيا عميلي العزيز كن على ثقه اني بختارلك افضل شئ واني لما بحاول اضغطك ده لمصلحتك اللي هترجع تشكرني عليها بعد فتره بسيطه جدا 🌹❤️
تحياتي للجميع


 بصوا يا جماعه حاولوا كده تفهموا الكلام وتستوعبو ما بين السطور عشان ما تتعبوش بعد كده من اللي هيحصل !! وهديلكم خلاصة تجا...
10/01/2023



بصوا يا جماعه حاولوا كده تفهموا الكلام وتستوعبو ما بين السطور عشان ما تتعبوش بعد كده من اللي هيحصل !! وهديلكم خلاصة تجارب كتيره وناس خسرت وناس كسبت وملايين راحت وملايين جت وحوار كبير جدا 🤓🤓

حاليا فيه توجه سائد في الدوله توجه اصلاحي تنموي صعب شويه زي ايام حفر قناة السويس القناه اتحفرت وكان فيه ضحايا كتار جدا بس الضحيه وقتهم كان بيموت ويرتاح باختلاف الضحايا الفتره اللي جايه هيكونوا حاجه مختلفه هيتطحن طحن كل اللي اقدر اقولهولك انك تحاول تاخد ساتر وما تكونشي انت الضحيه بمعنى اخر حاول انك تتمسك بالحياه لآخر نفس قاتل بذكاء وبدهاء لانك لو عديت الفتره دي امورك باذن الله هتكون تمام لو امورك ما ظبططشي هتتعب انت واولادك من بعدك ،، فلوسك لو ريالات او دولارات او دهب دي كلها مجرد وهم لانك محافظ على نفسك فتره معينه وبعدين هتتعب جدا اكتر من المطحونين نفسهم وفيه مثل بيقول ( لو اخدت من الجبل يختل )
امانك فقط ( تجاره او زراعه او عقار تجاري )

#تجاره لو انت ده مجالك وليك فيه اكل عيش وتقدر تشغل فلوسك مع حد امين وانت فاهم طبيعة التجاره وطبيعة السوق ومستعد كويس للصعود والهبوط .

#زراعه لو عندك كام فدان وجنبيهم انتاج حيواني او زراعي محترم خضار وفاكهه وبتقدر تتزل السوق كل فتره وبتتاجر.

#عقار تجاري يقدر يوفرلك مصدر دخل ثابت بناءً على اسس دراسه محترمه ويكون عندك تنوع عقاري لو فيه امكانيه بين ( التجاري والسكنى والطبي مثلا )

طبعاً الكلام ده لا يتعارض مع ان الامور كلها بيد الله وان الله قادر على كل شئ ولكن من باب الاخذ بالاسباب وانك تترك ورثتك اغنياء وانك ما تحتاجشي لاحد او تحتاج للاقتراض .

الكلام ده برضه موجه لاي حد لسه مش عارف يعمل ايه بفلوسه او راميها في البنك او مخليها بره مصر او انا كنت نصحته يشتري ذهب والحمد لله كتير من اللي كلمتهم واشتروا حاليا كسبوا ارباح محترمه جدا لان الوضع رايح للاصعب حتى ولو حدث استقرار .

اتمنى يكون البوست مفيد ليكم وتكونوا عارفين سماحتي وفضيلتي بتعب اد ايه عشان اوفرلكم المعلومه في بوست في كلمتين 😁😁

Address

القاهره التجمع الخامس امام بوابة الجامعه الامريكيه
Hurghada
84511

Telephone

+201224902295

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when فرصه عقــــــاريه posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to فرصه عقــــــاريه:

Share