19/12/2022
חנוכיה אל מול צלב הקרס
ערב שבת. נר שמיני של חנוכה. 1932.
בעיר קיל בגרמניה, קהילה של 500 יהודים, הרב עקיבא בורוך פוזנר, מנהיג הקהילה, הדליק את הנרות בחנוכיה לפני שהשבת תיכנס.
החנוכיה הונחה, על אדן החלון. רחל, אשת הרב, צילמה את החנוכיה, ובלי לשים לב לכדה בתמונה את הדגל הנאצי שנתלה בבניין ממול.
המשפחה נמלטה מגרמניה לישראל ביוני 1933. בין החפצים הבודדים שלקחו איתם היו החנוכיה ואלבום התמונות.
90 שנים לאחר הצילום, החנוכיה שבה לגרמניה. נרותיה יודלקו בברלין היום בערב, נר שני של חנוכה, בנוכחות נשיא גרמניה ונכדיה של רחל ועקיבא, הרב האחרון של קהילת קיל שהושמדה.
רחל כתבה מאחורי התמונה בגרמנית:
"חנוכה 1932,
'מוות ליהודה' הדגל מבשר,
'יהודה תחיה לנצח', הנרות עונים לו".
הערב כשנדליק נרות – אנחנו התגשמות תפילתה של רחל. 🇮🇱