07/09/2025
אבנר רסל (Avner Adva Ressel :
קיבלתי המווווווון שאלות על הטיול המשפחתי המטורלל שלנו לטנזניה אז הנה מרכז את המידע הרלוונטי למי שחפץ בטיול שכזה:
- מה בדיוק היה שם?
- 10 ימים של טיול ג'יפים בטנזניה. במסגרת הטיול בילינו יום אחד בשמורת טרנג'ירי המרשימה, יום בשמורת אגם מניארה הירוק, יומיים במכתש נגורונגורו המדהים ובערך 4 ימים בתוך שמורת הסרנגטי המרהיבה.
- כמה שעות נסיעה ביום?
- משתנה פר יום אבל בגדול קמים בבקור באיזור 7, אוכלים, מתארגנים ויוצאים לעבר היעד הבא, עוצרים תוך כדי בעיקר לראות חיות, אוכלים צהריים ואז לאט לאט מתחילים להגיע ליעד הבא באיזור 16:00. יכול לזוז שעה לפה שעה לשם אבל בגדול זה הסיפור. יום שכולו המון נסיעה וללא הליכה או טיול ברגל.
- האם זה מתאים לילדים?
- לגילאי 4+ מתאים ברמות. לא יכול לחשוב על טיול יותר מיוחד, פראי ובלתי נשכח לילדים (וגם למבוגרים) אלו מראות וחוויות שאפשר לחוות רק בטיול מהסוג הזה ורק ביבשת מדהימה כמו אפריקה (משער שחווייה דומה אפשר לחוות גם בקניה וכנראה בעוד כמה לוקיישנים שם) מה שכן, צריך להיערך לזה נפשית כי זה חתכת אתגר. בסופו של דבר בערך באיזור היום השישי אחרי שכבר ראו כמעט כל חיה אפשרית על פני כדור הארץ, קיימת תחושת מיצוי קלה, הילדים מתחילים להיות קצת חסרי סבלנות אבל כל עוד אתם מגיעים לנסיעות עם חוברות צביעה, ספרים (וגם קצת מסך, לא בושה) זה לגמרי ישים ובואו נאמר שביחס לרווח שיצא להם ולכם מזה לכל החיים, זה no brainer.
קחו אותם.
- כמה עולה?
- גילוי נאות, זה טיול שהיה חלום עתיק יומין של הוריי המדהימים שהיו בסרנגטי בנעוריהם והחליטו כבר אז שאת הילדים שלהם הם יקחו לשם וכך עשו, משמע הטיול הזה היה על חשבונם כך שאני לא יודע לפרטי פרטים את העלויות. מה שאני כן יודע שזה טיול יקר. באיזור ה 15 אלף ש"ח לאדם. ואני יודע שזה משפט שלא חכמה לומר אותו כשזה לא יוצא מהכיס שלך, אבל הוא שווה כל שקל. העלות הזו מורכבת מהטיסות, התשלום לשירותי הקרקע (שני ג'יפים ובהם 6-7 נפשות כל אחד) פלוס שני נהגים/מדריכים צמודים פר ג'יפ שנמצאים אתכם כל הימים 24/7, פלוס מלונות/לודג'ים פלוס אוכל פלוס הטיפים שצריך לתת שם לכל דבר שזז בערך כי הטנזנטים הם עם סופר שירותי ואדיב שבונה על זה שתתנו להם דולר על כל פעולה שירותית פחות או יותר.
- האם אני בטוח אראה חיות?
- 3000% שכן. איילות מכל הסוגים, פילים, ג'ירפות, חזירי בר, אריות, לביאות, לטאות, היפופוטמים, גנו, באפלו, זברות, בבונים, שאר קופים, ארנבות, צבועים, שועלים, זאבים, פלמינגו, מגוון עצום של ציפורים שלא ידעתי שקיימות בכלל ואם יתמזל מזלכם כפי שהתמזל מזלנו אז גם צ'יטה טורפת אנטילופה, 4 פיתוני ענק כרוכים אחד בשני ועוד ועוד ועוד. זה אינסופי מה שקורה שם והלסת לא מפסיקה להישמט מהמגוון, הקירבה ומכמה שהכל כל כך פראי ואמיתי ונטול פילטרים.
- האם מסוכן בטנזניה?
- מבחינת האנשים: ממש ממש ממש לא. מדובר בעם הכי נחמד שפגשתי בחיים שלי. הם אדיבים בצורה בלתי רגילה. מסבירי פנים, מסבירי טבע ותרבות ואפשר גם להסתובב שם בכפרים בלי לחשוש אם כי בשנייה שהם מזהים שאתה תייר, מה שדי קל בהתחשב בגוון העור הלא מאוד כהה שלי, הם עטים עלייך עם שרשראות, תמונות ושאר סובנירז לא מעניינים במיוחד והם לא ממש משחררים. מבחינת מחלות וכו': טנזניה כמו כל שאר אפריקה בעייתית מבחינת מים. אי אפשר לשתות שם מהברזים או מכל מקור מים לא סגור ואטום. בבתי המלון מספקים מים לשתייה ובג'יפ שלנו היו בקבוקי מים 24/7 כך אין מה לדאוג מהבחינה הזו. מה שכן, צריך לעשות חיסונים לפני (בכמויות משתנות בהתאם לגיל והיסטוריה רפואית) ולקחת כדורי מלריה במהלך הטיול כל יום שזה סיפור עם ילדים בפני עצמו אבל פתיר בסופו של דבר. מקסימום שלשול קל בחזרה אל תשאלו איך אני יודע.
- איך הלודג'ים?
- במהלך הטיול ישנים 5 לילות בלודג'ים שנמצאים בתוך השמורות.
זה אומר מאהלי גלמפינג ברמה גבוהה מאוד. לא עכשיו ריזורט בתאילנד, אבל אוהל מסודר עם מקלחת, שירותים, וויפיי (חלש, אבל קיים) שקעים להטענה, ארוחות בוקר וערב אחלה לגמרי. נשארים מקסימום שני לילות במקום אחד ובדרך כלל זזים כל יום ללודג' אחר. אין מה לדאוג מבחינת הלינה ואין חשש להתכלבות למי שזה מטריד אותו, בצדק, במיוחד עם ילדים. נוסעים יום שלם, מתמלאים אבק ואז חוזרים למקלחת, אוכל ומזרון מפנקים וכולם מרוצים.
- תובנת זהב שלי?
- זה אפחד לא שאל אבל אני בשוונג:
אם אתם אוהבים באמת לצלם כמוני: אל תתבססו על מצלמת הנייד שלכם גם אם הוא אייפון. זה טיול שמצדיק לשכור ציוד צילום רציני או להשאיל מחבר צלם. ישבתי טיול שלם מתוסכל ממש מהעובדה שכל אובייקט או חיה שהם מעבר ל 5 מטר ממני יוצאים באיכות חרא ולא מפוקסים. אל תהיו אבנר.
- מי אירגן את כל היופי הזה?
- האחת והיחידה Deni Sela המדהימה שהייתה אחראית על הכל כולל מציאת החברה המקומית, כרטיסי הטיסה, התיאום מול הנהגים ועוד ועוד ועוד. דני מדהימה, אדיבה, דואגת, סבלנית, מקצוענית, מבינה, אם אתם מתכננים טיול לטנזניה אז דרכה.
- בקיצור?
אסיה זה אחלה, אירופה זה אחלה, ארה"ב זה אחלה, העולם הוא אחלה אבל הייתי בנ"ל ובאמת שאין עוד טיול כמו ספארי בטנזניה. לא משנה אם אתם רווקים, בזוגיות או עם ילדים. ממליץ בקטע אחר ורצוי עם הורים, אחות, אשה וילדים מדהימים שכאלה.