30/03/2020
יום 7 # קייטנת Crowded House
ממשיכים בכל הכוח - שבוע 3... יאייי...
אז הבנו שאנחנו חיים בעולם מופרא ומופרע ובכדי לשגשג בו, אנחנו צריכים להיות גם וגם וגם.
ובמילים אחרות, עלינו לסגל תכונות של "אווטאר".
אווטאר במיתולוגיה ההינדית, הוא למעשה, התגלות האל בגוף אדם. כלומר, מצב בו בן תמותה, מסגל לעצמו שליטה בארבעת האלמטים, קצת כמו אלוהים....
הרבה מאוד גישות מתחום הפסיכולוגיה הארגונית/כלכלה התנהגותית/ייעוץ ארגוני וכו', נוהגות לחלק ולקטלג "סוגי" ארגונים (שיתופי, שטוח) ו"סוג" מנהל (יזם, אמן, בירוקטור) ומתוכן לייצר מודלינג ומתודולוגיות ל"טיפול" בארגון.
תילי תילים של מאמרים אקדמיים מנתחים התנהגות מסויימת ומשווים לה שם מסויים,שבדרך כלל אינו קליט ולא אומר שום דבר, פרט ליועצים.
Back to basic- ואני אומרת, מכוון שהחלטנו שעלינו לאמן את מחשבה רב מימדית, אני מוצאת את עצמי, מפשטת את הדברים, ונותנת לארגונים ולמנהלים תכונות שמקורן בארבעת היסודות:
אויר, אש, מים ואדמה.
החלוקה הזו מקורה בכל תרבויות המזרח (יוגה, איירוודה, זן, טאו, אקופונטורה, טאי צ'י, אסטרולוגיה, רפלקסולוגיה), משוייכת גם לגילויים טרום מדעיים מימי יוון העתיקה (אריסטו), קבלה יהודית ופיסיקה קוונטית.
ובעצם, מה שכולם אמרו הכל קצוות הגלובוס הוא בדיוק אותו דבר. לכל ייצור חי או דומם נושא תדר אנרגטי מסוים.
לכל תדר ישנן תכונות דומיננטיות יותר (= תכונות ליבה) המיוצגות על ידי אחד היסודות.
באופן הזה, קל יותר לזהות את האדם העומד מולך, לקבל את האופן בו ארגון מסויים פועל ולחוש מוטיבציה כזו או אחרת של עובד או מנהל - האם הוא מים? או אדמה?
האם הארגון הזה מביא איתו יותר אש? או אויר?
ולפני שאתם קופצים. האם הכל חד חד-ערכי??! כמובן שלא! אבל האם יתכן שמנהל הוא רק "אמן" או רק "יזם" - ברור שלא.
אלו רק תכונות דומיננטיות יותר.
אין נכון או לא נכון. אין רע או טוב. כל יסוד על סך התכונות שבו מתאים לסיטואציה עם אינטרקציה מסויימת יותר מהשאר.
לדוגמא, אם פרוייקט נתקע, כנראה שיש בו עודף אדמה - יותר מדי בירוקרטיה, חוסר מעוף, גישה ארכאית והעדר התאמה לשינויים. מנגד, יתכן, שהפרוייקט מלא באויר - אחלה רעיונות, גישה אוונגרדית - אבל שום דבר מזה לא מעוגן בתוכנית אופרטיבית שאפשר להרוויח ממנה כסף.
כאמור, רצוי שכולנו נשלוט בכל היסודות, אבל מכוון שאין זה כך, כדאי לדעת איך ללהטט בין היסודות ולאזן בינהם.
זוהי שעתם היפה של קבוצות סיעור המוחות וסנרגית היועצים.
***בעשר שנים האחרונות, אני בוחנת את העולם הסובב סביבי דרך פריזמת 4 האלמנטים.
אין דבר שלא עובר את רשתית העין שלי שלא זוכה לסריקה שכזו. מבתים שאני מבקרת בהם, מערכות יחסים, קולגות,זוגיות, ההורות שלי וכו'.
אני מבטיחה לכם, שברגע שתסגלו את היכולת הרב מימדית הזו - זה יהיה קצת כמו לפצח את המטריקס. פתאום "חוקי המשחק" על פני כדור הארץ, יהיו קצת (אבל רק קצת), יותר נהירים וברורים. או לפחות יותר נסבלים. וגם זה משהו.
במשך כל השבוע אתאר את תכונות הבסיס של היסודות - אשמח לשמוע מכם איפה אתם מוצאים את עצמכם? ומי אתם בעצם?
בואו בהנעה,
בריאות ואהבת חינם!
מורן
נ.ב
Snow potrol - Life on earth - מוסיקה באוירה מלנכולית משהו בקישור הראשון שעושה נעים.