שירת השדה - ליקוט ובישול, קולינריה מקומית ומיומנויות קיום

  • Home
  • Israel
  • Karkur
  • שירת השדה - ליקוט ובישול, קולינריה מקומית ומיומנויות קיום

שירת השדה - ליקוט ובישול, קולינריה מקומית ומיומנויות קיום סדנאות ליקוט ובישול, תיירות אקו-קולינרית, פיתוח הדרכה ו

סדנאות ליקוט צמחי בר למאכל ולמרפא, בישול גורמה מבוסס צמחי בר בחיק הטבע, ייעוץ לשפים, טבחים ומסעדנים ואספקת חומרי גלם למסעדות.

בהדרכת: יתיר שדה - לקט, בשלן, מדריך טיולים ומספר סיפורים.

02/03/2026

מבין כל הצמחים עליהם אני מלמד בקורסים ובסדנאות שלי ללימוד תורת הליקוט, שמורה פינה חמה במיוחד בליבי ללוף, על מיניו השונים.
כאן בסרטון בחרתי להציג דוגמית קטנה מהאופן בו מכינים את הצמח המיוחד והנפלא הזה למאכל.
בתגובות - תמצאו קישור לרשימה מקיפה יותר שפרסמתי בבלוג שלי - ובה - המדריך המלא לליקוט ובישול עלי לוף.

אזהרה לפזיזים: אל תאכלו את עלי הלוף טריים, ואל תעשו איתם שום דבר פזיז. הלוף לא סובל טעויות - ותוצאות הטעות עלולות לכאוב לכם. מאוד!

גם אתמול שבתי אל היער - לפגישת ייעוץ. נפגשתי שם עם מורי הדגול. אתם לא צריכים לתאם איתו פגישה! הוא תמיד שם, מוכן לארח אתכ...
22/11/2025

גם אתמול שבתי אל היער - לפגישת ייעוץ. נפגשתי שם עם מורי הדגול. אתם לא צריכים לתאם איתו פגישה! הוא תמיד שם, מוכן לארח אתכם, לפתוח את ליבו לכאבכם, לשאת את קשייכם.
אפילו שעה אחת של פגישה - די בה כדי להעניק לכם תובנות רבות, עמוקות וחשובות!

שם, ביער 'שלי', פגשתי נבטים צעירים של צמחים רבים מאוד. כולם, ללא יוצא מן הכלל - מתעקשים לפרוץ את קרום הקרקע, לפרוש פאנלים סולריים מתוחכמים אל עבר קרני השמש החמימות, לשלוח שורשיהם אל עומק הקרקע - ולהתבסס! הם עושים זאת, כי יש בהם אמונה שהגשם הטוב הבא יגיע במהרה, ירווה את צמאונם ויאפשר להם לשגשג, לפרוח ולפרות.
אני מתבונן בהם, ומבין: הם לא שואלים את עצמם, ולו לרגע, "מה יהיה"? הם לא מתלבטים לשניה! בצורת? שטפונות? שרב כבד? פאשיזם? גזענות? אינפלציה? מלחמות? כל אלה לא מעסיקים אותם. הם מזהים הזדמנות - ופורצים!

עוד ראיתי שם את נצריו הרכים של אספרג החורש, הזוקפים את גבעוליהם הארוכים לעברן של קרני שמש חמימות ומלטפות. הם בוחרים לעשות זאת דווקא במקום שבו פרצה השרפה שהחריבה כליל את בית הגידול שלהם, והותירה אחריה אדמה חרוכה.

פגשתי גם בבלוטיו השמנמנים של עץ אלון גדול אחד. רגע לפני שישלך את עליו ויעמיד פני מת למשך כל חודשי החורף - הוא מתעקש לגייס את כוחותיו האחרונים בנסיון שעשוי להראות נואש: להעמיד צאצאים רכים ונמרצים, שימשיכו את דרכו.

גם פרחים פרחו שם, בשלל צבעים. סתווניות, כרכומים, בני חצב ואחילוף - מתייצבים מלוא תפארתם, ללא עלווה, על אדמה חשופה, צרובה וחרבה. הם זוקפים קומתם המלאה ומזמינים חרקים לרחוץ באבקניהם כאוות נפשם. בשארית כוחותיהם הם פורחים, אך הדבר לא ניכר.

כך, בדרכו המיוחדת, סיפר לי היער כי אין דבר מרפא ומזין יותר מחיבור עמוק אל האדמה ואל כוחות הריפוי שבה; הלוא הטבע ממשיך להתקיים כאן בפעימה קצובה ונצחית, והוא פראי, מרהיב ומלא חיים.

כן - היער הוא הטוב והחכם שבמורים, והוא מלמד אותנו שיעורים רבים. בימים כאלה - הוא מראה לי שגם כשהכל חרב, סדוק ושסוע - עוד יש תקווה!

אני רוצה להזמין אתכם שוב, להצטרף אלי לקורסי הליקוט שלי - מסעות קצרים של ריפוי עדין ומעורר השראה, ולחדש את המשאבים המאפשרים לנו לקיים את עצמנו ולהתחבר לכוחות המזינים והמרפאים של הצמחים והאדמה:

קורס הליקוט הדו-עונתי, "מלקטים זכרונות", הוא הדרך הטובה ביותר להביא את עצמכם למפגש עם כוחות הריפוי וההזנה של היער.
חמישה מפגשים, הנפרשים על פני עונות החורף והאביב - יגלו בפניכם את סודות תורת הליקוט, ויחשפו אתכם גם למטבח מקומי עשיר ומלא חיים! אנחנו מתחילים בינואר הקרוב - וההרשמה בעיצומה!

ולמי שלא סגור על הקורס - יש לנו גם סדנאות מבוא, מדי חודש, בשבתוצ.

מעונייניםות להצטרף לקורס?
בקשו, ואשלח לכןם קישור להרשמה.

מעוניינים להצטרף לרשימת התפוצה כדי להתעדכן בפעילויות נוספות?
בקשו, ואצרף אתכם.

נ.ב.
האלגוריתם של פייסבוק לא ממש רוצה שתדעו על הפעילות שלנו,
אז כל שיתוף יתקבל בהמון אהבה,

נתראה ביער,
יתירסקי.

🌱שנה רגילה🌱"אני מאוד מודאג", אמרתי אתמול לחבר יקר. "ממה אתה מודאג, יתירסקי?" שאל החבר. "אני מודאג מהשקט הזה, שהשתרר כאן ...
21/10/2025

🌱שנה רגילה🌱

"אני מאוד מודאג", אמרתי אתמול לחבר יקר.
"ממה אתה מודאג, יתירסקי?" שאל החבר.
"אני מודאג מהשקט הזה, שהשתרר כאן פתאום", השבתי.
"אחרי חמש שנים לא רגילות – עמוסות הפתעות לא נעימות כמו קורונה וסגרים, הפיכה משטרית, מחאות והשבתות, מלחמה איומה ועקובה מדם – יש לי פתאום מין תחושה מוזרה כזאת, שהשנה הקרובה עלולה להפתיע ולהיות שנה
רגילה. בלי מלחמות, בלי 'מגפות' וסגרים, בלי הפיכות, בלי זעזועים טקטוניים מתחת לפני השטח –
אתה יודע... רגילה כזו".

"אין לך מה לדאוג", אמר החבר, "בדיוק כמו קודמותיה – גם הפעם זו כנראה לא תהיה שנה רגילה".
"אתה יודע מה?", אמרתי לו, "עד עכשיו הייתי קצת לחוץ. עכשיו באמת הרגעת אותי. תודה על זה!"

ועכשיו ברצינות:
בעוד שבועיים ייפתחו קורסי הליקוט שלי בפעם המי יודע כמה, וכמדי שנה, כשאני כבר בשיאן של הכנות קדחתניות לקראת התחלה חדשה – כולי התרגשות וציפייה.

הבחירה המקצועית והאישית שלי היא בראש ובראשונה בחירה ערכית, אבל יש בה גם מימד רוחני:
הליקוט מחייב אותי להיצמד לריתמוס די קבוע, המזמן חשיפה מדורגת למחזור החיים השלם של הצמח בסביבתו הטבעית. כל שלבי חייו של האדם משתקפים דרך הריתמוס הזה: החל בצביטה הקטנה בלב למראה האדמה הצחיחה, הסדוקה וצרובת השמש, הניבטת לעיני בסופו של קיץ ארוך,
לוהט ויבש; עבור בציפייה הדרוכה לגשם הטוב, שירווה את צמאונה של האדמה וינביט את הזרעים הטמונים בחובה; ובהמשך – נביטה, לבלוב, פריחה, פרייה, כמישה ושלכת – וחוזר חלילה.

בכל רגע נתון אני נכון להפתעות: מהן מרגשות ונעימות, ומהן מאיימות ומשתקות.
אני מתבונן בצמחים, מורי הדרך שלי, ולומד מהם המון על עצמי, על החברה האנושית שבה אני חי, ועל הלא-אנושי – המאפשר את כל היופי הכואב הזה.

אני מקבל מהם השראה ושואב מהם תקווה: הם יצירתיים, נחושים, נכונים להתמודד עם כל קושי, ומתעקשים לשמור על הריתמוס הקבוע, האין-סופי, שהכתיבה להם הבריאה.

לאורך רצף האסונות והמשברים שפקדו אותנו בשנים האחרונות, היתה היציאה לטבע כאוויר לנשימה עבורי.
המפגש עם האדמה ובריותיה הפראיות יצר עבורי מרחב עדין של ריפוי, והחשוב מכל - ההיצמדות לריתמוס, לפעימה הקצובה והברורה כל כך של מחזור חיי הצמחים - אפשרה לי להצמד, עד כמה שניתן לנורמליות, בתוך המרחב האנושי שהפך ברגע אחד למאוד לא-נורמלי.

אני חושב על הייעוד שבחרתי לעצמי (או שמא היה זה הוא שבחר בי) ומבין:
הבוטנאי לומד לקטלג את הצמחים, להכיר ולתאר כל חלק וחלק בהם, לזהותם בקפידה.
האתנובוטנאי מתעניין בתועלות שהצמחים מעמידים לפניו. הוא מבקש לדעת מתי וכיצד ניתן להשתמש בכל אחד מחלקי הצמח, ולאיזו מטרה. יש שהוא מתעניין גם בעבודתו של ההרבליסט, המבקש לגלות את סודותיו הכמוסים של הצמח, להכיר את החומרים הפעילים שהוא מסנתז ברקמותיו, ולדעת כיצד להביא מזור ומרפא לכל חולי ומדווה – תוך שימוש בצמח על חלקיו השונים.

ב"שירת השדה" אני שואב ידע והשראה מכל אלה – מהבוטנאי, מהאתנוגרף ומההרבליסט.
אבל יותר מכול אני מבקש ללמד את תלמידיי דבר נוסף: להיות "קוראים בצמחים";
לא רק לבחון אותם בעין מדעית או תועלתית, אלא גם, ואולי בעיקר, לפתוח אליהם את הלב: לבחון את ההתפתחות
ההדרגתית, את מערכות היחסים של הצמח עם שכניו, ואת השיח המתמיד בינם לבין האדמה הטובה, ממנה נובע הכל.

אני מזמין אותם להיות קשובים לשירה הקצובה הזו, הנחקקת בנוף הטבעי, ולגלות בתוכה מסרים עדינים
של טון, קצב והרמוניה – הזמינים רק למי שפותח את ליבו, ומבקש להאזין להם.

אני לומד מהשירה הזו לא מעט; יש שהיא נושאת אלי שיקופים בהירים וצלולים של נפשי שלי,
ומחדדת ומאירה את סבך היחסים שבין האדם לבין עצמו. יש שהיא חושפת את החוליים והפצעים שכל חברה אנושית סובלת מהם, שעה שהיא מציעה, בענווה מעוררת השתאות, דרך אחרת –
שיתופית, שוויונית והוגנת יותר – לחלוקת המשאבים בין בני האדם ולכינונה של חברה אנושית בריאה, מגוונת וסובלנית יותר מזו שאנו מכירים.
ויש שהיא מבקשת להאיר את קווי המגע שבין החברה האנושית לבין הטבעי הלא-אנושי, ולהציע בנייה מחודשת של מערכות היחסים החולות,
מבוססות הלקחנות הכפייתית, שבינינו לבין הסביבה הטבעית המקיפה אותנו.

במובן מסוים ניתן לומר כי הצמחים, מורי הדרך שלי, מלמדים אותי בדרכם המופלאה – איך להיות בן אדם.

בפתחה של עונת ליקוט חדשה,
כשהלב מלא תקווה, ציפייה וגם לא מעט חששות,
אני מאחל לכולנו,
וגם להם – לצמחים,
שנה רגילה.
כזאת שלא יהיו בה אלא שגשוג, פריחה ופרייה בזמן ובמקום המתאימים.
כזו שהגשם ירד בה בעתו,
והאביב יפציע במועדו,
והקיץ, על קוציו ועל פירותיו העסיסיים, יקיץ בדיוק בזמן.

הקיץ, קץ הכל, מביא אותי פעמים רבות לאפיסת כוחות מוחלטת. מעיינות היצירה שבי מתייבשים, סבלנותי פוקעת בקלות, ותכופות אני מב...
22/08/2025

הקיץ, קץ הכל, מביא אותי פעמים רבות לאפיסת כוחות מוחלטת. מעיינות היצירה שבי מתייבשים, סבלנותי פוקעת בקלות, ותכופות אני מבקש להשתבלל; אני מתכנס אל תוך עצמי, כמו מבקש להגן על מעט הרוך והעסיסיות שעוד נותרו בי תחת מעטה קשיח ובלתי חדיר.

הפוזיציה הזו כמעט שאיננה מאפשרת מרחב לנשימה. היא מכווצת במקום שבו נדרשת התרחבות ומקפיאה את אותם חלקים שאולי מבקשים דווקא להימצא בתנועה.

ביקור בבתה הסמוכה למקום מגורי - מביאה אותי למפגש מחודש עם חבר יקר מפז: העכוב.
בימים אלה, יש שיאמרו, הוא איננו ניכר ביופיו; קוצני, יבש, מתגלגל ברוח.
נדמה שמסלול חייו כבר תם, שאין בו אלא שרידים של מה שהיה.
אבל אז מתברר שדווקא ברגע הזה – כשנופו כבר יבש וניתק מבסיסו והוא הופך לכדור נוקשה, קוצני ומכונף – מתחיל מסעו הגדול. הרוח, הנקלטת בעליו הרחבים (שהיו עתה למפרשים יעילים במיוחד) - נושאת אותו אל על, והוא מרחף ומתגלגל על פני ארץ חרבה וטרשית.
מפעם לפעם - נחבט כדור הקוצים המכונף באדמה הטרשית. בכל חבטה כזאת - ניתקים ממצעיות תפרחותיו היבשות זרעים אחדים. הללו - נושרים ומתפזרים על האדמה.

למסע חייו הגדול - הוא יוצא לאחר מותו; מרחף, מנתר, נחבט ומתפזר; משחרר גרעינים סמויים של חיים. הללו, ימתינו למועד המתאים - ואז, בבוא האביב, ישירו את שירת תחייתו של העכוב.

העכוב מלמד אותי שוב ושוב - שהיובש איננו הסוף, וטלטלות החיים המשתקות, המחריבות את עולמו של האדם ולעיתים אף שמות ללעג את עמלו העיקש והעקר - הן קריאת השכמה, כר פורה ליצירה מחודשת, דווקא ממעמקי השבר הנורא שהיה למנת חלקו.
לפעמים - החורבן הכמעט מוחלט, והתלישות הנלווית אליו, הם התנאים היחידים לתקומה.
בשנים האחרונות רבים מאיתנו חוו קיצין רבים כל כך: המוכר והנוח התפורר לפתע, כוחותינו כלו והלכו והבחירה להשתבלל, להתכנס ולהתכדרר נדמתה כאפשרות היחידה. כך - כשאנו מגוננים בקשיחות ובעוקצנות על מעט העסיסיות והחיוניות שנותרו בנו - קיווינו, לשמור על המעט הזה, המתרוקן והולך.

והנה, דווקא ברגעים כאלה, כשנדמה שמוות רוחני מוחלט נכון לנו, אנו יוצאים למסע חיינו;
מתוך החבטות והטלטלות, נחלצים מתוכנו זרעי התחדשותנו:
רעיונות, דרכים, כוונות ותקוות מתעוררים לחיים, ומזמנים לנו צמיחה מחודשת, מתוך השכול, הכאב, החורבן והתלישות.

העכוב, המתגלגל ברוח לעיני לאחר שכבר יבש כליל - מעורר בי תקווה: הוא מזכיר לי שאין קץ שאיננו גם ראשית חדשה. שהמוות הסמוי, ההתרוקנות, ההתייבשות – הם אינם אלא קריאה ברורה לצאת, למרות הקושי, למסע ההתחדשות.

תודה לך מורי היקר,
זרעת בי תקווה,
וזה המון!!!

יתירסקי מביא לכם ת'עשבים!🌱כן, זה נכון. קשה לחיות פה! גם אם נניח לרגע בצד את העובדה שהמרחב בו אנו חיים נתון למלחמות בלתי ...
20/08/2025

יתירסקי מביא לכם ת'עשבים!🌱
כן, זה נכון. קשה לחיות פה!
גם אם נניח לרגע בצד את העובדה שהמרחב בו אנו חיים נתון למלחמות בלתי פוסקות כמעט משחר ההיסטוריה – עדיין יהא עלינו להתמודד עם מגוון קשיים פיזיים, הכרוכים באופיה האקלימי, הסמי-מדברי, של הארץ הזו.

החורף בארץ הוא קצר, קריר וגשום, אך הקיץ שלנו הוא ארוך, לוהט ויבש. ומה לגבי הסתיו? ובכן, צר לי לאכזב את מי שחושב אחרת, אבל העונה הזו, שבין הקיץ לחורף - איננה קיימת כאן (מלבד, אולי, בשיעור מולדת, עליו השלום).
הסתיו שלנו הוא בסך הכל המשכו הישיר של הקיץ: חם, יבש ומתסכל למדי, בעיקר למי שזקוק נואשות לגשם כדי להתמלא בתקווה.

יש שיאמרו כי הארץ הזו היא ארצם של רצי המרתון, הרצים למרחקים ארוכים, שמסוגלים לתכנן את מהלכיהם ולנצל בצורה מיטבית את מאגרי האנרגיה והמים העומדים לרשותם.
סיפורם של אלה שלוב בסיפורו של הצמח שנסקור כאן היום.

ריצת המרתון, כך מספרת האגדה, היא מסורת שראשיתה עם סיומו של הקרב ההוא, המפורסם, שנערך בין הפרסים ליוונים בשנת 490 לפנה"ס ליד הכפר מרתון שביוון. ריצת המרתון קיבלה את שמה, כך מספרים מורי הדרך, מכיוון שרץ המרתון הראשון, פידיפידס, יצא לדרכו בת 40 הקילומטרים ממרתון לאתונה, שם בישר לתושבי העיר על ניצחונם של היוונים, רגע לפני שהתמוטט ומת.

ולמה נקרא הכפר מרתון בשם זה? ובכן, כך ממשיכה האגדה ומספרת, השם 'מרתון' מקורו בשדות הבור הסמוכים לכפר - המאוכלסים בצפיפות גדולה בשיחי השומר הפשוט, ששמו ביוונית הוא - תאמינו או לא - מרתון!

האמת היא שכששמעתי לראשונה את האגדה המפוברקת הזו - הרמתי גבה. לקרוא לכפר דווקא על שם צמח שהינו נפוץ למדי בכל אגן הים התיכון? מה הועילו חכמים בתקנתם?

לכן - אני רוצה להציע כאן אגדה חלופית, הגיונית יותר:

האמת היא כזו: שמו היווני של צמח השומר הוא המקור הישיר לשמה של ריצת המרתון! היכרות מעמיקה עם השומר תביא אותנו להבנה שקיים דמיון רב בין הצמח, תכונותיו, מראהו וסגולותיו, לבין אלה המאפיינים הן את רצי המרתון הגדולים והן את סגנון הריצה הייחודי שלהם.

השומר, כמו הרצים הגדולים בהיסטוריה, הוא "רץ למרחקים ארוכים" אמיתי. הוא מצויד בשורש שיפודי מעובה ואימתני, ובניצני התחדשות שממוקמים בבסיס הגבעול, בגובה פני הקרקע - הוא מתחדש בקלות עם בוא העונה הגשומה. יתר על כן - השומר 'יודע' לנהל את ממשק המים שלו בצורה חסכונית ביותר: בקיץ, על מנת למנוע דיות מוגברת, משיל השומר מעצמו את כסות עליו העסיסיים, ומסתפק במעט הכלורופיל המצוי בגבעוליו הדקיקים, העמידים והארוכים - על מנת להטמיע סוכרים הדרושים לו להמשך שגשוגו, מבלי שיאבד נוזלים רבים מדי. השומר, בדומה לרצי המרתון, מאופיין ביכולת התאמה מרשימה לתנאי הסביבה, כך שגם כאשר קיץ הלוהט מתמשך, הוא מצליח להחזיק מעמד ולפרוח.

מעבר לכך, השומר גם נושא עמו סגולות מרפא רבות. בין היתר - הוא מעורר תחושת שובע, מגביר את קצב חילוף החומרים, ומדכא תיאבון. בכך - תורם השומר לשמירה על המשקל. כמו כן, הוא נחשב לסטימולנט עדין, ונושא בקרבו חומרים ממריצים ומעוררים, המגבירים את ניצולת האנרגיה שלנו.

הנה כי כן - השומר מזכיר לנו שגם בתנאים הקשים ביותר - אפשר לו לאדם לשגשג, לפרוח ולפרות. בדומה לאותו אצן אולימפי - גם הוא מסוגל להעניק מעט מטובו ושפעו בצורה מתמשכת: בחורף - נוכל ליהנות מעליו הירוקים והטריים, באביב ובקיץ מפירותיו הארומטיים ומפריחתו הריחנית, ובסתיו - זרעיו הריחניים יהפכו לתבלין עדין ומשובח. אפילו בענפיו הצעירים נוכל להשתמש, ולהתקין מהם שיפודים מיוחדים במינם - שיוסיפו ניחוח ים-תיכוני למנות בשר צלויות.

בדרכו הייחודית ממחיש לי השומר - שגם כשהמסלול מפרך ומייגע, וגם כשהדרך מלאה מהמורות ואתגרים, תמיד ניתן להוציא מתוכנו את המיטב ולהפוך את הקושי להזדמנות. מהשומר, רץ המרתון העשבוני שלנו - נוכל ללמוד את דרכם של תועי המדבר, ולזכור תמיד כי היערכות נכונה לקיץ הארוך, הלוהט והיבש שנכון לנו - תאפשר לנו לצלוח אותו במינימום סבל ומאמץ, עד שנוכל לשוב ולשגשג לעת גשם.

🌱עוד מידע על השומר ועל צמחים נוספים, לצד מתכונים נפלאים, תמצאו ב"זכרונות מהאדמה" - קורס הליקוט המקצועי של שירת השדה.

רוצים.ות לשמוע עוד?
כתבו כאן בתגובות משהו מגניב, ותקבלו...

נכון – אצלנו בארץ אין “שלל פירות יער טריים” – אין לנו פטל אדום, אין אוכמניות, אין דומדמניות ואין תותי שדה פראיים- מיניאט...
14/08/2025

נכון – אצלנו בארץ אין “שלל פירות יער טריים” – אין לנו פטל אדום, אין אוכמניות, אין דומדמניות ואין תותי שדה פראיים- מיניאטוריים. אבל יש לנו אשחר, עוזרר, שיזף, קטלב ויש לנו גם את מלך פירות היער: פטל קדוש (Rubus sanguineus) שחור משחור, ובעונה זו הוא מצוי בשפע כמעט אין סופי.

מעבר לטעמו העשיר והמיוחד (אני מעדיף אותו על הפטל האדום, האירופי, שטעמו תפל וחיוור), הפטל המקומי עשיר במיוחד בויטמין C, ומהוה מקור חשוב גם לחומצה פולית, סיבים תזונתיים ונוגדי חימצון, כולל אלפא-טוקופרול - בכמויות עצומות. את הפטל ניתן לקטוף בחודשים יולי-ספטמבר, והוא מאכלס בתי גידול לחים ושטחים פתוחים שהתברכו במי תהום גבוהים.

לאחר שאספתי מלוא הדלי פטל – ניגשתי למלאכה: את הפטל שאפסתי מעכתי ידנית, ועל כל כוס של רכז הוספתי כחצי כוס של סוכר קנים אורגני. את התמיסה שנוצרה ערבבתי היטב, והנחתי לה לשבת יום על השיש, כדי שתחשוב טוב על מה שעשתה. את התמיסה המוכנה סיננתי והרתחתי, כדי לצמצמה ולעקרה, ויצקתי אותה לבקבוק זכוכית שקוף. הסירופ ניתן לשמירה מספר חודשים, וניתן להפיק ממנו כמות נדיבה של מיץ פטל עסיסי וארומטי, בטעם ובניחוח טבעיים לחלוטין.

מה עוד אפשר לעשות עם הפטל הזה? ובכן – המון דברים: הפטל יכול לשמש כתוספת משובחת לסלט חצילים קלויים ויגורט עיזים, תמצית טעם וצבע לתבשילי קדרה המכילים גם פטריות וירקות שורש, כתוספת לציר ירקות, להכנת ריבות, עוגות ומאפים, וכמובן גם לאכילה חופשית כשהוא טרי ומלא חיים.

🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱

רוצים ללמוד עוד?
זכרונות מהאדמה - קורס הליקוט הקולינרי הוותיק והמעמיק בישראל, ייפתח מיד אחרי החגים!

ההרשמה בעיצומה (ובחלק מהקבוצות נותרו מקומות ספורים למדי) - פרטים בתגובה הראשונה:

אלת הבוטנה (פיסטוק חלבי), צפון הנגב. הקרן הקיימת לישראל, שבימים כתיקונם סופגת ממני ביקורת כמעט על כל דבר שעשתה כאן, דווק...
10/08/2025

אלת הבוטנה (פיסטוק חלבי), צפון הנגב.

הקרן הקיימת לישראל, שבימים כתיקונם סופגת ממני ביקורת כמעט על כל דבר שעשתה כאן, דווקא עשתה גם כמה דברים טובים.

אחד מהם הוא, ללא ספק, הקמת חלקות ניסוי לגידול עצי נוי ומאכל ביערותיה הפזורים בכל רחבי הארץ.

אלת הבוטנה (Pistacia vera) איננה מין מקומי, אך יש לה קרובים מקומיים למדי, המשתייכים, כמוה, לסוג אלה.
המין אלה אטלנטית - עץ גדול ומסועף המאכלס יערות וחורשים במקומות רבים בחבלים הים תיכוניים של הארץ, ואף מהווה רליקט (שריד) קדום בנישות אחדות בהר הנגב, המעידות על עברו הקר והלח יותר של האזור - שימש ככנה, שעל גביה הורכבו רוכבים של אלת הבוטנה - שמקורה בטורקמיניסן, איראן ואפגניסטן.

כיום ישנן חלקות רבות שבהן גדלה אלת הבוטנה באין מפריע, ללא התערבות או טיפוח, ובחלק מהן - העצים מניבים פירות פוריים וארומטיים למדי.

הפרי עצמו מזכיר מאוד בצורתו החיצונית, בצבעו, ואף בטעמה וריחה של קליפתו החיצונית - את פירותיו דל המנגו, ולא בכדי - המנגו גם הוא בן למשפחת האלתיים.

קילוף הקליפה החיצונית, הרכה והעסיסית, חושף קליפה פנימית, קשה יותר. עם ביקועה, מתגלים פסיגיו הירוקים, המוכרים כל כך, של הפיסטוק החלבי.

ומה אומר לכםן? אכילתם של פיסטוקים כאלה הישר מן העץ היא חוויה מיוחדת, שאינה דומה לשום דבר אחר! מדובר בטעם וטריות שלא תפגשו בשום חנות פיצוחים.

הפיסטוקים הגדלים בחלקות הניסוי של קק"ל מבשילים בימים אלה ביער ביריה שבצפון, בסטף, ביער מיתר/חירן, בחניון הרועה בשדה בוקר ובמקומות רבים נוספים.
לא הייתי נוסע במיוחד - אבל אם אתם במקרה באחד האזורים הנ"ל - זה בהחלט שווה ביקור!

תהנו (כל עוד אפשר),
יתירסקי.

נ.ב.,
מי שרוצה לשמוע עוד על קורס הליקוט, מוזמנ.ת לכאן:

Www.shiratsade.com/likut

החרדל הכי טוב בעולם!ממרח חרדל חריף וארומטי, מזרעי חרדל שמלקטות כאן בפאתי היער.
29/06/2025

החרדל הכי טוב בעולם!
ממרח חרדל חריף וארומטי, מזרעי חרדל שמלקטות כאן בפאתי היער.

סלט הקיץ המושלם מס' 2:מנגו - מאלמגור, פטל קדוש בוסרי וחמצמץ, נענע משובלת וכרפס הביצות - מהמעיין, פרוסות דקות של צ'ילי טר...
29/06/2025

סלט הקיץ המושלם מס' 2:
מנגו - מאלמגור, פטל קדוש בוסרי וחמצמץ, נענע משובלת וכרפס הביצות - מהמעיין, פרוסות דקות של צ'ילי טרי, מיץ חוסרום (ענבי בוסר) ושמן זית.
פשוט מעולה!

החבר'ה ביקשו את זה טבעוני, אז זרמתי, אבל הסלט הזה יתאים גם כמלווה לקוביות דג נא.

יוגש השבוע בקורס הליקוט השנתי שלי (שנדחה בשל המלחמה).

ההרשמה לעונת הליקוט הבאה כבר החלה,
פרטים בביו.
בואו לביו...

עוד רגע נתח פילה הבר ים הזה יתעטף בעלי תות מותססים, ויצרב על הפלאנצ'ה הלוהטת.
16/05/2025

עוד רגע נתח פילה הבר ים הזה יתעטף בעלי תות מותססים, ויצרב על הפלאנצ'ה הלוהטת.

הניחוח המשכר של פרי הדודא - שאגדות רבות נקשרו בו כבר מימי קדם, הוא מקור הביטוי המוכר "הדודאים נתנו ריח". את הפרי ניתן לל...
26/04/2025

הניחוח המשכר של פרי הדודא - שאגדות רבות נקשרו בו כבר מימי קדם, הוא מקור הביטוי המוכר "הדודאים נתנו ריח".

את הפרי ניתן ללקט בימים אלה, ובלבד שהוא הבשיל לחלוטין! בכל שלב אחר הוא רעיל ומסוכן למאכל.

איך תדעו שהפרי בשל?
1. צבעו משתנה מירוק לצהוב, ומצהוב לכתום. רק כאשר הפרי כתום הוא בשל.
2. הפרי ניתק בקלות, וללא כל מאמץ, מהעוקץ הנושא אותו.
3. ריחו משתנה: בתחילה מופיע ריח עדין המזכיר תפוחי אדמה, ובהמשך - ארומה מבושמת ומתוקה המזכירה פירות טרופיים, מלון בשל או גבינה בשלה.

אזהרה: גם לאחר ההבשלה - הזרעים וקליפת הפרי עשויים להיות רעילים. יש לאכול רק את ציפת הפרי (כלומר את בשרו).

Address

Karkur

Opening Hours

Monday 09:00 - 17:00
Tuesday 09:00 - 17:00
Wednesday 09:00 - 17:00
Thursday 09:00 - 17:00
Friday 09:00 - 17:00
Saturday 09:00 - 17:00
Sunday 09:00 - 17:00

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when שירת השדה - ליקוט ובישול, קולינריה מקומית ומיומנויות קיום posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to שירת השדה - ליקוט ובישול, קולינריה מקומית ומיומנויות קיום:

Share