25/02/2026
בזמן שאתם שותים קפה של בוקר ☕️ אחד הדברים שהמטיילים ביוון חלוקים לגביו הוא איכות הקפה היווני. יש כאלו שאוהבים ויש כאלו ששונאים ולא מפסיקים לקטר.
כאוהב קפה, אני זוכר את הביקור הראשון שלי ביוון לפני שנים. הגעתי בלי שום ידע בנושא הקפה ובתמימותי ביקשתי בארוחת הבוקר אספרסו וזוכר שהמלצרית אמרה לי “אין לנו אספרסו, יש לנו קפה יווני”. טעמתי והתאהבתי.
ביוון, הקפה הוא לא רק משקה, הוא טקס יומי, חלק בלתי נפרד מהחיים והתרבות המקומית. זהו רגע של עצירה, שיחה ורוגע, כשבין לגימות הקפה נהוג לקחת הפסקה קצרה או ארוכה יותר מהיום העמוס, להתענג על הזמן ולפגוש חברים. הקפה היווני הוא חוויה שצריך לחוות כדי להבין, וכשהוא מוגש בצורה המסורתית, הוא מספק יותר מטעם, הוא מעניק תחושה של חיבור עמוק לשורשים.
ישנם ביוון מספר סוגי קפה, שהמוכרים הם ה *פרפה Frappe* אותו קפה מוקצף עם מים קרים, קרח ולעיתים גם מעט חלב או סוכר שהיוונים אוהבים לשתות בימי הקיץ הלוהטים. ה *פרדו* , משקה הדומה לאספרסו קר, המוגש בדרך כלל עם קרח ויכול להיות “פרדו אספרסו” (ללא חלב) או “פרדו קפוצ’ינו” (עם שכבת חלב מוקצף מעל) שהוא היום הבחירה המודרנית יותר של הצעירים ביוון ואחרון הקפה שנפגשתי איתו לראשונה לפני כשנתיים, *BREW* קפה בחליטה קרה שממצה את הטעמים בקפה ושהפך לפופולרי מאד ביוון, אני אתמקד דווקא בקפה המסורתי.
קודם כל נתחיל בשם. זה *קפה יווני (Ellinikós )* וחלילה לכם לקרוא לו בטעות קפה טורקי. היוונים רגישים מאד לנושא הזה.
מדובר בקפה שחור, טחון דק, שמבושל בתוך פינג’ן קטן הנקרא בריקי Briki. בבית היוונים מבשלים אותו על הכיריים, אבל בבתי המלון הגדולים בד”כ תמצאו פינה בה הקפה יוכן על גחלים מכוסות בחול חם ובמסעדות קטנות מחוץ לעיר זו לא תהיה הפתעה לראות את אחד המלצרים שולף גזייה ומבשל את הקפה מולכם.
במעמד ההזמנה תידרשו לתת 2 תשובות. מה גודל המנה? רגיל (mono) או כפול (diplo) ומהי דרגת המתיקות? ללא סוכר בכלל (סקטו Sketo) מתיקות בינונית (מטריו Metrio) או מתוק (גליקו Glyko)
הקפה מתבשל באיטיות יחד עם מים וסוכר, עד שנוצר קצף עדין מעל. את הקפה מוזגים לכוס קטנה, ויש להמתין רגע לפני השתייה כדי שהמשקעים ישקעו בתחתית. הוא מוגש ללא חלב, ושותים אותו לאט, לצד שיחה או פשוט רגע של שקט. הטעם העמוק של הקפה יחד עם המעט קצף הופכים את החוויה למרגיעה ומספקת ובשבילי זו יוון האמיתית.
ומה החוויה שלכם מהקפה היווני?