17/04/2026
סיפורו של נסיך והמילה הקדושה
בערפל הבוקר שעטף את הרי אלבניה, כשהרוח לוחשת בין אבני הכפרים העתיקים לפני מאות שנים, חי נסיך אלבני חכם ואמיץ בשם לקה דוקאג'יני.
אומרים שלא היה זהב בארמונו אבל היה לו דבר יקר בהרבה: מילה אחת שאיש לא העז להפר. בפי העם קראו למילה: בסה.
יום אחד, כך מספרים, הגיע אל שערי הארמון אדם זר. בגדיו קרועים, עיניו מלאות פחד. הוא כרע ברך ואמר: "אדוני, רודפים אחריי. תן לי מחסה." הנסיך הביט בו רגע ארוך. הוא ידע היטב: מי שנכנס תחת חסותו עלול להביא איתו סכנה. אויבים, מלחמות, נקמה. אבל אז הוא אמר מילה אחת: "בסה."
המילה ששווה חיים! הזר קם על רגליו כבר לא היה פליט, אלא אורח. והאורח, לפי חוקי הארץ, קדוש.כאשר הגיעו הרודפים ודרשו להסגירו, הנסיך עמד מולם ואמר: "מי שנמצא תחת הבסה שלי נמצא תחת ההגנה שלי." והוא לא זזגם לא כשאיימו. גם לא כשהזהירו.
הבסה חוצה דורות מגיעה עד היהודים!
השנים חלפו, ממלכות נפלו וקמו, אבל הבסה נשארה חיה בלב האנשים. ואז, בשנים 1939–1945, במהלך מלחמת העולם השנייה, כשהעולם בער הגיעו שוב אנשים שזקוקים למחסה. יהודים שנמלטו מאירופה. בשנת 1939 חיו באלבניה כ-200 יהודים בלבד. אך עם התקדמות המלחמה, ובעיקר לאחר הכיבוש הנאצי ב-1943, החלו להגיע פליטים יהודים מיוגוסלביה, יוון ומדינות נוספות.
כאן כבר לא מדובר באגדה:
באלבניה משפחות שלמות פתחו את בתיהן הן הסתירו יהודים בכפרים ובהרים, סיפקו להם מזון וביגוד, ולעיתים אף ציידו אותם במסמכים מזויפים. גם כאשר הנאצים דרשו רשימות שמיות האלבנים סירבו לשתף פעולה. כי מבחינתם, ברגע שנאמרה המילה "בסה" אין דרך חזרה. בסיום המלחמה, בשנת 1945, חיו באלבניה כ-2,000 יהודים עדות נדירה לאומץ לב אנושי ולנאמנות למילה.
ואולי זה מה שהופך טיול לאלבניה לכל כך מיוחד לא רק הנופים עוצרי הנשימה, אלא האנשים. החום, הכבוד לאורחים, והתחושה שאנחנו רצויים. וישראלים שמגיעים לאלבניה זוכים לקבלת פנים חמה, יחס אישי, ותחושת ביטחון אמיתית. אם אתם מחפשים טיול שהוא הרבה מעבר לנופים טיול עם סיפור, משמעות וחיבור אנושי אמיתי
זה הזמן לגלות את אלבניה.
מחירי הטיסות בארץ מתייקרים ומתייקרים מאוד. מי שישמור לו מקום בטיולים שלנו יהנה ממחיר משתלם ותוכנית עשירה. אנו מתחייבים במידה ויש מלחמה להחזיר את כספיכם.
ההרשמה לטיולים לאלבניה החלה
מחודש יוני והלאה.
#אוריינטלית
#אוריינטליתטיוליםמאורגנים