11/04/2026
היום נחשפתי לוידאו בעברית עם טענה שאין טיפים ביפן, שזה פשוט לא קיים. אני לא מסכימה עם הטענה ומכיוון שאני שומעת הרבה מלקוחות שלי שאמרו להם ש״ביפן נעלבים מטיפים״, החלטתי להקדיש פוסט לנושא הרגיש הזה.
אתחיל מזה, שביפן יש תרבות טיפים אך היא שונה מאד מהמערב. יש את המילה “sunshi” - דמי הכרה או מתנת הכרת תודה על שירות נפלא כלשהו, אותם יפנים מעניקים במעטפות קטנות לבעלי שירות, מנהלי ריוקאנים ומסעדות. אך לא מצפים מתיירים לדעת על זה ולהעניק sunshi.
מה שכן יכול להיות רלוונטי לתיירים:
🍀אכן בבתי קפה ומסעדות, במיוחד ברשתות, לא משאירים טיפ ולא מצפים שם לטיפ. במקום, בקופה יש צנצנת או קופסה שכתוב עליה ״Tip”.
🍀קבוצות שלי השאירו טיפים במסעדות משפחתיות מנוהלות על ידי זוג קשישים, למשל, והם מאד שמחו לקבל את הטיפ כי הוא הביעה את ההערכה של התיירים על האוכל ומאמצים שנעשו בשבילם.
🍀נהגי אוטובוסים של תיירים מצפים לטיפ והרבה פעמים בעצמם שואלים מה עם הטיפ שלהם - ochadai (כסף לתה), מכיוון שבדרך כלול הוא בהוצאות של החברה שמזמינה את האוטובוס ואם זה לא כלול - אני מציעה לקבוצה לתת טיפ לנהג.
🍀נהוג לתת טיפים למלווים יפנים שעובדים הרבה פעמים בתור מדריכים, ימים ארוכים עד 14 שעות ומרוויחים ממש מעט (רבע או שליש ממה שמדריכים מרוויחים). הם תמיד אומרים לי שטיפ מהקבוצה בסוף הטיול עוזר להם מאד.
🍀רוב הנהגים שעובדים בהסעות פרטיות בקאנסאי הם סינים, מעבידים אותם ב100$ ל-6-8-10 שעות עבודה, לפעמים עם כמה נסיעות בינעירוניות ביום אחד, ולקוחות חושבים שאין טיפים ביפן, לכן לא חושבים על טיפ לנהג. אני אפילו משלמת להם מכיסי במקרים של המון שעות עבודה ולקוחות לא נדיבים.
🍀סוחבי ריקשות מקבלים שכר מאד נמוך על העבודה הקשה שלהם, למרות שמחיר נסיעה בריקשה ללקוחות הוא די גבוה (100$ ל-45 דקות בקיוטו), לכן אני תמיד מציעה ללקוחות שלי לתת להם טיפ, אם הם רוצים. סוחבי הריקשות לא מצפים לזה אבל שמחים לקבל. הייתה גם פעם אחת כשנהג ריקשה לא רצה לקחת טיפ מלקוחות אוקראיניות שלי, גם זה יכול לקרות.
🍀באראשיאמה יש מאיקו לשעבר המבדרת את הלקוחות שלה עם שמיסן על הנהר. ולמרות שהיא מרוויחה ביום אחד את המשכורת החודשית של מדריך טיולים בחודשים הכי עמוסים - לקוחות שלי תמיד רוצים להשאיר לה טיפ יפה והיא מקבלת אותם בשמחה, לא נעלבת..
לסיכום, אף אחד לא באמת מצפה (חוץ מנהגים מסוימים ומלווי קבוצות שעובדים קשה מדי) לטיפ אך גם לא יעלב אם תשאירו. במקרים רבים זה ממש עוזר ומעורך. מקווה שעזרתי להבהיר את הנושא.
סבינה, מדריכת טיולים ביפן
(אני גרה ברובע הגיישות מאז 2012 ומדריכה בכל יפן מאז 2013. מצרפת את האתר שלי:
https://wabi-sabi-japan-discovery.my.canva.site/