01/07/2026
* Mak kata nak balik…sekali extend 2 malam*
“Asalnya memang plan nak menginap satu malam je. Mak siap pesan awal-awal, ‘Jangan lambat bangun esok, kita nak balik.’ Semua pun setuju. Lepas check-in, kami jalan-jalan sekitar Baling, makan malam, lepak dekat homestay sambil borak sampai lewat malam. Angin pun sejuk, suasana pun tenang. Memang rasa tak fikir pasal kerja langsung.
Esok pagi bangun, buka pintu… fuhh, udara segar. Duduk dekat luar sambil minum kopi, dengar bunyi burung. Tak ada bunyi hon, tak ada kesesakan. Tiba-tiba mak yang semalam paling beria nak balik, terus cakap, ‘Kalau kita extend satu malam lagi macam mana?’ Semua terus pandang sesama sendiri… lepas tu gelak. Memang semua dalam hati nak extend, cuma tak ada siapa berani cakap dulu. 😂
Ayah p**a terus buka telefon tengok jadual kerja. Lepas lima minit dia senyum, ‘Boleh… kita extend dua malam terus.’ Anak-anak paling seronok sebab tak payah kemas beg. Mak pun dah senyum dari telinga ke telinga.
Jadi, kalau korang datang D’Asam Homestay Baling, jangan terkejut kalau plan asal satu malam bertukar jadi dua atau tiga malam. Sebab bila suasana dah tenang, rumah pun selesa, memang susah nak ucap selamat tinggal. 😂🏡🌿”
“Percayalah… yang paling susah dekat D’Asam Homestay Baling bukan nak check-in… tapi nak check-out. 🤣”