Tasneem Naturel Kemaman - Balm Bayi

Tasneem Naturel Kemaman - Balm Bayi van hiace untuk disewa 24jam, seminggu / bulan. pandu sendiri atau bersama pemandu, kemana saja.

sila hubungi en.so'aimi 0139488944 / 0129538314 & en.suazlin 0169807288 / 0129087028

EMAIL :
[email protected]
[email protected]

Senakal mana pun anak kita..Jangan sekali pukul dan tengking mereka..Kita beritahu mereka dengan penuh kasih sayang yang...
09/04/2018

Senakal mana pun anak kita..

Jangan sekali pukul dan tengking mereka..

Kita beritahu mereka dengan penuh kasih sayang yang perbuatan mereka tak betul dan ajar mereka perbuatan yang betul..

Jika mereka buat lagi..tegur lagi..
Dan jika mereka ikut cakap kita bagi hadiah..bawa mereka jalan-jalan..

Kenakalan anak kita sebenarnya Allah sengaja buat untuk mentarbiah dan menjadikan kita insan yang penuh kesabaran dan mengangkat darjat kita disisiNya..

Sekadar pesanan untuk diri sendiri dan kawan-kawan yang ada anak kecil.

Hilang kembung perut anak dan anak boleh tidur lena. Satu kebahagiaan buat ibu ayah.
29/01/2018

Hilang kembung perut anak dan anak boleh tidur lena. Satu kebahagiaan buat ibu ayah.

Anak susah nak tidur malam?Anak meragam sebelum tidur? Tepuk tepuk je anak terus lena. Ehh ayah dan ibu pun boleh lena s...
29/01/2018

Anak susah nak tidur malam?

Anak meragam sebelum tidur?

Tepuk tepuk je anak terus lena.

Ehh ayah dan ibu pun boleh lena sekali dengan sleep time. Takde lagi masalah imsonia.

Aroma nya wangi dan cukup menyamankan.

Alhamdulillah selsema cepat kering dan batuk kahak berkurang. Kahak keluar dengan muntah dan melalui najis. Anak tidak l...
29/01/2018

Alhamdulillah selsema cepat kering dan batuk kahak berkurang.

Kahak keluar dengan muntah dan melalui najis.

Anak tidak lagi meragam dan boleh tidur selesa tanpa hidung tersumbat.

Ada 3 jenis anak  dalam dunia ini. 1- anak visual2- anak auditory 3-anak kinestetikSemua anak kita pandai .🌲 Anak yang N...
25/01/2018

Ada 3 jenis anak dalam dunia ini.
1- anak visual
2- anak auditory
3-anak kinestetik

Semua anak kita pandai .

🌲 Anak yang NATURALIST s**a kan alam dan kehijauan

πŸƒβ€β™‚ Anak KINESTHETIC s**a bergerak, berlari dan memanjat sana sini

πŸ—£ Anak LINGUISTIC petah bercakap dan berbicara dengan lisannya

πŸ‘¬ Anak INTERPERSONAL pandai bergaul, mempengaruhi dan dis**ai kawan-kawannya

Tugas kita bukan menghakimi anak kita, tugas utama kita adalah mengeluarkan kepandaian dan bakat terpendam mereka!

Kredit sumber

22/01/2018

Tak rugi beli sebab lepas guna anak dah tak kembung. Anak boleh kentut dan berak dengan lawas. Keluar segala angin dan anak tak meragam dah.

www.wasap.my/60122641944

Vaksin Pneumococcal Dah lama nak tulis pasal ni, tapi tak kesampaian. Intro: Kuman Pneumococcal (baca 'neumokokal), nama...
20/01/2018

Vaksin Pneumococcal

Dah lama nak tulis pasal ni, tapi tak kesampaian.

Intro:
Kuman Pneumococcal (baca 'neumokokal), nama sebenar: streptococcal pneumoniae.

Kuman ni merupakan 'kuman peliharaan' di dalam hidung kanak2 di bawah umur 5 tahun (paling ramai, bawah 2 tahun),
Satu dalam 5 kanak2 di Malaysia (dan juga di negara lain) 'pembawa' kuman ni.

Kuman ni boleh menyebabkan jangkitan di
1. telinga ( otitis media). Kesan jangka panjang: pekak
2. Paru paru (pneumonia). Kalau nasib tak baik, dapat paru2 bernanah (empyema) atau masuk ICU
3. Dalam darah (bacteremia).
4. Selaput otak (meningitis). Kesannya, sama ada lumpuh atau cacat, atau meninggal.

Banyak orang sebut vaksin ni dapat cegah jangkitan paru2. Itu kurang tepat. Nanti saya explain.

Semua penyakit2 bawaan kuman ni, majoriti kes berlaku di kalangan bayi atau kanak2 bawah dua tahun. Kenapa?
Sebab yg saya sebut di atas ( kuman ni ada dlm hidung kanak2) dan juga kerana sistem pertahanan tubuh bayi tak sematang orang dewasa/ kanak2 besar.

Oleh sebab itu, vaksin ni sangat disyorkan dimulakan seawal mungkin (2 bulan dah boleh start cucuk).

Kuman yang boleh menyebabkan jangkitan paru2 (dan selaput otak) ni banyak. Ada virus (contoh influenza- pernah dengar selsema burung, H1N1? Adenovirus, RSV), bakteria (salah satunya Pneumococcal ni) dan juga kulat.

Bakteria p**a, ada banyak jenis. Ada hemophilus, mycoplasma, streptococcal, legionella, chlamydia.
Kalau dulu (sebelum tahun 2002), hemophilus influenzae b (Hib) merupakan pemenang tempat pertama untuk carta kuman yang menyebabkan pneumonia dan meningitis. Pneumococcal dapat no 2 je.
Tapi, selepas vaksin Hib diperkenalkan oleh kementerian kesihatan mulai 2002 (dalam vaksin yg 5 atau 6 serangkai tu lah), kes yg disebabkan oleh Hib ni turun mendadak. Yg naik jadi juara siapa?
Pneumococcal lah!

Saya pernah ditanya
'Kenapa anak saya dah diberikan vaksin Pneumococcal ni. Tapi dia dapat juga pneumonia.'
Macam saya sebut tadi, bukan Pneumococcal je yg menyebabkan pneumonia. Banyyyaaakkk lagi kuman lain yg menjadi punca pneumonia.

Kalau nak mudah faham, macam ni lah. Saya bagi satu analogi mudah.
Di KL, disebabkan jem sangat teruk, walaupun dah ada MRT, highway baru bla bla bla, maka kerajaan memperkenalkan satu rule baru.
Semua kereta Myvi tidak dibenarkan masuk area KL. Sebabnya, jumlah kereta paling banyak di area KL ni ialah Myvi.
(Contoh je ni. Kau jangan dok bg statistik kereta apa paling banyak di KL p**ak!)
Ok
Adakah ini bermakna, kita boleh tidur atas jalanraya di KL? Sebab kereta myvi dah takde di atas jalan di KL? Of course takleh
Sebab kereta orang di KL ni, bukan myvi je. Ada kereta jenama lain lagi. Toyota, Honda, BMW, jaguar, audi dan apa2 je lah.
Tapi kalau nak tengok myvi, susahlah. Sebab kena block awal2 lagi. Maybe ada la seekor dua myvi yg terlepas (maybe yg dah diubahsuai nampak macam Iris kot).

So macam tu la juga konsep vaksin Pneumococcal ni. Insya Allah, bila vaksin ni dimasukkan ke dalam jadual imunisasi kebangsaan (tak tau bila..), korang akan lihat kes Pneumococcal ni berkurang. Actually, bukan korang pun, tapi doktor2 dan juga pegawai kesihatan yg terlibat merawat pesakit yg akan nampak trend ni.

Buat masa ni, memang kena keluarkan duit sendiri, cari di klinik atau hospital swasta.
Sekitar rm250 untuk satu suntikan.
Ada 4 dos kalau start sebelum umur 6 bulan, iaitu 3 dos sebelum umur setahun, satu lagi selepas umur setahun. Sila consult doktor anda untuk jadual suntikan anak anda.

Mahal? Kalau anak anda cacat, pekak, masuk Icu sebab tak dapat bernafas, atau meninggal, duit banyak manapun tak boleh kembalikan anak anda kepada keadaan asal sebelum dia sakit.
Ada pesakit saya yg mendapat paru2 bernanah kerana Pneumococcal (siap kena tebuk paru2, dan kena makan antibiotik selama sebulan, pastu tiap2 bulan dapat serangan paru2 sempit macam asthma).
Satu je soalan dia.
Kenapa dia tak tahupun pasal vaksin tambahan ini. Biar berapa hargapun, dia pasti sanggup bayar. (Nasib baik dia first time jumpa saya waktu tu)

So, ini hanyalah usaha kecil saya untuk memberi kesedaran kepada anda semua. Kalau anda decide tak nak ambil, jangan kata abang tak payung.

Cukuplah setakat ni saya explain pasal Pneumococcal ni.
Kalau ada point penting, saya akan edit balik.
Kalau ada yg nak tanya, sila tanya diruang komen ya. Saya, atau orang lain boleh cuba jawab soalan tu, insya Allah.
Kalau ada fakta yg salah, sila betulkan.

Wallahu'alam

Kredit:
Dr Saleh yg ohsem
Fb: sallehudin sulaiman, paed hsnz

Salam, saya kongsikan sekali lagi 90 resepi puree/ bubur makanan baby. Dah pernah post berasingan sebelum ni (awal tahun...
18/01/2018

Salam, saya kongsikan sekali lagi 90 resepi puree/ bubur makanan baby. Dah pernah post berasingan sebelum ni (awal tahun), Cuma kali ni saya combinekan utk mudahkan rujukan mommy semua. Semoga bermanfaat ye.

1) carrot
2) brokoli
3) brokoli + carrot
4) brokoli + kurma
5) brokoli + cheese
6) labu
7) labu + bunga kubis
8 ) labu + pisang emas
9) carrot + kentang
10) avacado + kurma
11) brokoli + labu
12) kacang sepat (peas)+ labu
13) kacang sepat + carrot
14) keledek (sweet potato) + brokoli
15) keledek + tomato
16) tomato + carrot
17) tomato + bunga kubis
18) bayam merah + kentang
19) isi ayam + bayam
20) isi ayam + carrot + kentang
21) isi ikan merah + carrot
22) isi ikan + bayam merah
23) isi ayam / ikan + kentang+ brokoli
24) epal merah + carrot + bunga kubis
25) epal merah + buah pic
26) buah pic + carrot
27) keledek + bayam + cheese
28) bunga jagung + carrot + pisang
29) bunga jagung + tomato + brokoli
30) isi ayam + tomato+ labu
31) buah naga + kurma
32) sweet potato + betik
33) betik + tomato
34) brokoli + pisang emas
35) kismis kuning jumbo + bayam
36) labu + tomato
37) brokoli + buah pic
38 ) makaroni (rebus) + isi ayam + daun sup + kentang
39) makaroni + isi ikan+ carrot + kismis
40) makaroni + cheese + kurma
41) makaroni + betik + carrot
42) betik + avacado
43) keledek + kacang sepat (peas)
44) bunga jagung + keledek
45) pisang emas + bayam merah
46) pasta + cheese + kismis
47) pasta + labu
48) pasta + keledek + tomato
49) kacang peas + kurma + epal merah
50) sawi jepun + carrot + kismis
51) sawi jepun + kurma + daun sup
52) tofu telur + kentang
53) tofu telur + carrot + bayam
54) ubi bit + tofu telur + kismis
55) ubi bit + carrot
56) ubi bit + epal merah + buah pic
57) ubi bit + avacado
58) asparagus + kentang + kurma
59) asparagus + carrot + kismis
60) sweet potato + buah kiwi
61) pasta baby + kentang + ayam + kurma
62) pasta + sup ayam

Sup ayam = tumis planta + 3 sekawan + bawang holland, pastu masukkan isi ayam + carrot + kentang + daun sup

63) pasta + labu + ayam
64) pasta + avacado + epal merah
65) makaroni baby + ayam + betik
66) makaroni + tofu telur + baby corn
67) bubur nasi + sup ikan

Sup ikan = sama pnyediaan mcm sup ayam di atas

68 ) bubur nasi + buah naga
69) bubur nasi + avacado + kurma
70) bubur nasi + epal merah + carrot + cheese
71) bubur nasi + bayam + tofu telur + kurma
72) bubur nasi + serbuk bilis + kentang + cheese
73) pasta + pisang, epal merah + pic
74) pasta + pear + isi anggur hitam + cheese
75) pasta + sayur leeks + isi ikan + carrot
Leeks : hanya amik bhg yg warna putih , bersihkan elok2 sisa tanah.

76) bubur nasi + sweet potato + isi ayam/ikan + tomato
77) pasta / makaroni / bubur nasi + ubi bit + blueberry
78) bubur nasi + white yam + bayam+ kurma
White yan = keledek jenis putih. Nak guna sweet potato pun ok.

79) bubur + isi ayam + bell pepper + epal merah
Bell pepper = lada cameron highland, x igt nama apa. Guna sikit2 je sbb baunya agak kuat. Just nak bagi baby rasa diff taste, ada savory sikit.

80) bubur + plum + carrot
81) bubur + sweet potato + baby corn
82) bubur + makaroni cheese+ kubis bunga
83) bubur + bell pepper + carrot + isi ayam
84) makaroni + chicken grill + tomato + baked sweet potato
85) bubur + buah naga + sedikit serbuk kayu manis (cinnamon)
86) bubur + kari ayam
Curry : planta + 3 sekawan + bawang holland + sikit je serbuk kari + isi ayam + susu

87) bubur + lobak putih +buah kiwi
88) bubur + telur + isi ayam+ sawi jepun
89) bubur + asparagus + labu
90) bubur + terung purple + sweet potato

Penyediaan :
1) Bekas tu dijual di Lazada, Shopee & kedai2 baby (autumz breastmilk/food storage- dalam RM16)
2) Blender saya just guna blender biasa. Cuma, asingkan balang besar tu. Balang khas utk blend makanan baby, jangan campur dengan balang cili.
3) Sayuran2 saya rebus. Air rebusan campur masa blender. Steam pun boleh.
- buah2 mcm avacado (cari yg lembut), kurma (buang kulit) , pic, pisang just blend tanpa rebus / steam
- Kalau avocado tu isinya keras, rebus dulu. Avacado yg keras rasa pahit.
- Tomato buang kulit sblm blend
4) tofu telur : sesuai selepas baby 9 bln. Terlalu awal takut allegic
Kacang peas ( sepat ) maybe tak sesuai utk baby yg ada g6pd
ubi bit / buah naga = poo poo boleh jadi warna cam maroon purple sket ( jgn panic lak ye)
5) Cheese boleh guna slice cheese cam cheesdale tu. Guna ΒΌ bahagian utk sekali makan pun dah cukup, utk rasa berlemak je.
6) pasta @ makaroni beli yg khas utk baby punya ye. Ada dijual di giant, tesco dsb. Online seller pun ada jual pasta2 baby.

7) serbuk bilis boleh buat sendiri. Rendam, tos, sangai pastu blend kering.
😎 Masa nak serve baby, titiskan 1-2 titik minyak zaitun. Cari yg 'extra virgin olive oil'. Mahal sikit tapi banyak khasiat utk bby. INGAT : Extra Virgin hanya untuk renjisan atas makanan, TAK BOLEH dipanaskan. Kalau nak menumis, kena beli yang PURE Olive Oil / Minyak Zaitun biasa.

9) Cara Panaskan Frozen Puree:
a) keluarkan dr freezer. Letak suhu bilik. Pastu rendam dlm air panas.

b) keluarkan dari freezer. Alirkan bekas bawah air paip sampai rasa puree mcm loose sikit dr bekas. Buka penutup, masukkan puree beku dlm periuk kecil @ kuali kecil. Buka api, tambah air sikit dan panaskan puree.
10) Texture makanan ikut perkembangan anak masing2
11) Puree2 ni boleh diberi begitu saja pada baby ATAU dicampur dalam bubur nasi kosong ATAU dicampur dengan cerelec beras.

kredit : info ibu hamil

Hajat pada anak...Aku ada seorang kakak. Akak aku ni biasa-biasa je tapi Alhamdulillah anak-anak dia bijak bijak. Selalu...
17/01/2018

Hajat pada anak...

Aku ada seorang kakak. Akak aku ni biasa-biasa je tapi Alhamdulillah anak-anak dia bijak bijak. Selalu terima anugerah kat sekolah.

Pagi tadi dia reveal satu petua. Sangat simple. Cuma tinggal rajin ke tak rajin je nak buat. Kau malas memang tak kemana laa.

Caranya:

Setiap pagi kau baca ayat ke 82 surah Yaasiiin. "INNAMA AMRUHU IZA ARA DA SHAI AN AYYAQUULALAHU KUN FAYA KUUUN"

*Ni aku galakkan kau baca yang jawi ye. Supaya sebutan tak lari.

Bila sampai part "KUN FAYA KUUUN" kau niatkan dalam hati apa sahaja hajat kau untuk anak kau. Nak cerdik ke nak pandai ke nak apa sahaja.

Lepas tu kau tiup la atas ubun-ubun anak kau. Buat setiap pagi. Insya Allah.

Kalau kau rasa tips ni bermanfaat, silakantekan butang share tu ya. Mudah-mudahan kita sama-sama dapat pahala amal. Aameeen.

Address

TERATAK FARIMI
Kemaman
24000

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Tasneem Naturel Kemaman - Balm Bayi posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Shortcuts

Share

Category