13/08/2026
Saya sentiasa percaya umrah ialah perjalanan peribadi.
Antara diri sendiri dengan Allah.
Teringat 2019, told my wife. Saya nak pergi Umrah. Seorang pun takpe. Ramadan.
Dia merestui. Alhamdulillah.
Sedikit bekalan disediakan untuk perjalanan, dan juga untuk isteri dan anak2 di tanah air.
10 malam terakhir ramadan, kapal terbang berangkat.
Saya pergi seorang.
In fact, tak ada lah betul-betul sorang, pergi dengan kawan2 backpackerz. Semua xkenal antara satu sama lain.
Selagi ada kudrat, saya solat, tawaf, membaca al quran, ailullah, beriktikaf. Setelah penat, pulang bersama ribuan jemaah, menuju Aziziyah.
Journey yang tak dapat dilupakan.
Antara pengalaman terbaik yang pernah dilalui.
Kini, saya cuba kembali menghayati dan menyelami seluruh pengalaman tu, mungkinkah ada Haramain Backpackerz untuk 2027?
Allahumma barik.